Så enkelt kan du stärka företagets miljöprofil
– elavtalet har större betydelse än vad många tror
Allt fler inser att alla måste bidra om vår planet ska hålla också på lång sikt. För företagen har en stark miljöprofil dessutom blivit en viktig drivkraft för att attrahera kunder och därmed lyckas långsiktigt.
I dag kan nämligen många konsumenter tänka sig att välja bort företag som inte agerar hållbart. Effektiv energianvändning är dessutom en av de frågor som konsumenterna prioriterar högst. Det visar undersökningen ”Sveriges grönaste varumärke” från Differ.
– Rapporten gör det tydligt att konsumenterna förväntar sig att företag bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete som en del av kärnaffären – inte som ett sidoprojekt, säger Erik Norlund, Account Manager på Skellefteå Kraft.
Stärker företagets miljöprofil
Att som företag se över sin elanvändning är ett väldigt enkelt första steg för ett mer hållbart varumärke. Genom att välja ett elavtal med 100 procent förnybar el bidrar du inte bara till en långsiktigt bättre miljö. Det signalerar även att ditt företag vill vara med och driva omställningen till ett hållbart samhälle.
– Du stärker med andra ord företagets varumärke samtidigt som du gör något bra för samhället i stort. Du kan också göra ekonomiska besparingar när du optimerar din energianvändning, säger Erik Norlund.
Skellefteå Kraft har över 100 års erfarenhet av förnybar energiproduktion. Det är en del av företagets dna. Vattenkraft har varit med sedan starten och ligger fortfarande till grund för de innovativa satsningar företaget gör.
– All vår el är 100 procent förnybar, så våra kunder behöver aldrig fundera. De vet vad de får.
Leverantören på köpet
Men vad behöver ett företag som vill få hjälp att stärka sin miljöprofil tänka på?
– Tänk på vad elhandelsbolaget du tar hjälp av gör och arbetar för. Det får du ju på köpet. Att göra ett bra val är en liten insats som kan göra stor skillnad. Extra smart är det såklart att ta hjälp av ett företag som själv har en bra miljöprofil, det stärker ditt varumärkes anseende, säger Erik Norlund.
– Vi vet också av erfarenhet att många känner sig oinsatta i ämnet och vi anser inte heller att företag ska behöva lägga tid på det. Så medan vi ser över energianvändningen och elavtalet kan du fokusera på verksamheten som vanligt.
Det är en uppmaning mer aktuell nu än någonsin. En period med höga elpriser i landet följs nu av ett oroligt världsläge med situationen i Ukraina, och diskussionen om framtidens elförsörjning, elpriser och förändringar på marknaden är inte alltid helt lätt att följa med i.
– Det är en jätteviktig del av vårt arbete, att kunna bemöta de frågor som uppstår hos våra kunder. Inte minst i tider som dessa. Vi är alltid redo att hjälpa till och svara utifrån varje kunds behov och förutsättningar, avslutar Erik Norlund.