Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

The Carbon Negative Radioad

En reklam som släpper ut minimalt med koldioxid är ju bra. Ju mindre desto bättre, faktiskt. Men tänk om det fanns en reklam som.. fångade upp koldioxiden istället? En världsunik, koldioxid-negativ radioreklam..
Varje andetag du tar släpper du ut 4 procent koldioxid.

Även en reklamfilm utan tal kommer alltså generera utsläpp, för andas behöver ju de allra flesta ändå göra.

Men en radioreklam utan tal – hur blir det? Inte så bra, tänkte vi. Men kanske fanns det någon smart teknik som kunde hjälpa oss hålla nere utsläppen ändå? Var det möjligt, så ville vi testa.

Och möjligt var det. Vi höll inte bara nere utsläppen – med hjälp av dykutrustning och uthålliga lungor blev resultatet; koldoixidnegativt. Puh!

En reklam inspelad på inandning

Utrustningen vid inspelningen används i vanliga fall av vrakdykare eller attackdykare.

Den hjälper dem att återbruka utandningsluften vid längre dyk eller när luftbubblor inte får bryta vattenytan.

Processen är ganska avancerad, men den kan också låta jätteenkel om vi bara berättar det såhär: luften du andas ut i munstycket kommer till en behållare med kalk och omvandlas till kalksten. Magiskt, eller hur?

Röstskådespelaren får helt enkelt göra inspelningen på inandning och andas ut i utrustningen emellanåt.

470 mg koldioxid (och ett guldägg)

Resultatet då?

Jo: en världsunik, koldioxid radioreklam. 470 mg infångad koldioxid. Internationell uppmärksamhet. Ett fint reklampris i form av ett guldägg.

Men framför allt: ett kvitto på att det går tänka annorlunda! En tanke som kanske inspirerar fler.

Och vi vet ju att vi behöver vara just fler för att tillsammans kunna bidra till samhällets omställning.

Guldägget är Sveriges största tävling i kreativ kommuni­kation, grundad 1961.

Tävlingen består av 14 kategorier och drivs och genomförs av Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm.

Guldägget lyfter fram kommunikation ur kreativ synvinkel och vinnarna bedöms bland annat för sin idéhöjd, relevans och omdöme. De prisas sedan för att ha skapat den bästa, smartaste och  mest nyskapande kommunikationen under det år som gått. Guldägget har därför en viktig roll både som inspirationskälla och som plattform för diskussion.

The Carbon Negative Radioad vann guldägget 2024 i kategorin ”Audio” (Ljud).

Juryns motivering löd:

”När radioreklam är bra – skapar den känslor. När radioreklam är briljant – får den juryn att fullkomligt tappa andan!” Stort grattis till The Carbon Negative Radio Ad till Guldägg i Audio!

Anki Högdahl

”Den här reklamen är en liten, men symboliskt viktig, insats för att visa reklambranschen att alla utsläpp är viktiga att undvika. Vi på Skellefteå Kraft är otroligt stolta över att, tillsammans med byrån KID, ha kunnat visa att det går göra kreativ och nytänkande reklam som också är klimatsmart.”

Anki Högdahl, chef Marknadskommunikation på Skellefteå Kraft