Så kan du få och betala fakturan från oss
Ny teknik för oss innebär att vi kan välja hur vi betalar och genomför transaktioner på ett mer digitalt sätt än tidigare. Att betala fakturor är inget undantag.
Oavsett vilket alternativ du väljer att betala fakturan på har du alltid tillgång till dessa på Mina sidor och i vår app.
E-faktura innebär att du får fakturan till din internetbank.
Det enda du behöver göra är att logga in på din internetbank och godkänna fakturan så betalas den.
Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när e-fakturan kommer till dig. Något som i många fall upplevs som mycket enkelt och smidigt.
Det passar bra för dig som vill hålla koll på dina fakturor men gärna slipper få dem utskrivna på papper. Du kan snabbt och enkelt se eller betala e-fakturan var som helst där du har tillgång till din internetbank.
Anmälan
Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank.
Vid anmälan behöver du ange ditt kundnummer. Det hittar du på din avtalsbekräftelse eller dina fakturor.
Med faktura via SMS får du en länk till din faktura direkt till mobilen. Du betalar lätt och smidigt med hjälp av Bank-id.
SMS-faktura är i nuläget endast tillgängligt för svenska mobilnummer och för dig som är bankkund hos SEB, Handelsbanken, Swedbank, Danske Bank och Nordea.
Skicka in dina uppgifter och få fakturan via SMS.
Att få fakturan på e-post blir allt vanligare och fakturan kommer då som en bifogad pdf till din e-postadress.
Har du e-faktura idag och vill ändra till e-postfaktura? Då behöver du först kontakta din bank och avanmäla din e-fakturering, därefter kan du anmäla e-postfaktura.
Skicka in dina uppgifter via formuläret nedan för att anmäla e-postfaktura.
Autobetalning är en tjänst kopplad till e-faktura som vissa banker erbjuder.
När du valt autobetalning får du en e-faktura, men istället för att själv logga in på internetbanken och godkänna den så godkänns e-fakturan automatiskt.
Logga in och anslut dig via din internetbank. Har du frågor kring autobetalning kan du kontakta din bank.
Du kan också välja att få fakturan skickad till din digitala brevlåda, vi samarbetar med Kivra.
Autogiro är i sig inget digitalt alternativ av faktura men upplevs smidigt av många.
Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt.
Anmälan till autogiro gör du snabbast via din internetbank eller på Mina sidor. För att anmäla Autogiro behöver du ange ditt kundnummer. Det hittar du på Mina sidor
Du kan också fylla i och skicka in den här blanketten till oss.
Om du vill att någon annan person än den som står på avtalet ska betala via autogiro så behöver du anmäla dig genom blanketten.
Kom ihåg att i sådana fall också ha med namnteckningen från personen som ska betala.
Viktigt att tänka på: Se till att ha täckning för fakturabeloppet på ditt konto dagen innan förfallodatum, så slipper du onödiga påminnelseavgifter.
Du kan också få din faktura som ett brev på posten.
Vi rekommenderar att du väljer ett digitalt sätt att få din faktura på när vi tillsammans kan bidra till en mer hållbar framtid. Dessutom håller du koll på din faktura var du än är och när som helst när det passar dig.
Skulle du välja att få den med posten, kontakta Kundservice så hjälper vi dig.
Är du ansluten till Kivra? Då kommer din faktura att skickas dit istället för den vanliga brevlådan.
E-faktura går utmärkt att kombinera med autogiro eller autobetalning som ger dig en smidig totallösning. Fakturan dras då direkt från det konto du valt.
Precis som alla andra fakturaalternativ ser du alla fakturor på Mina sidor och i appen för smarta telefoner.
Här hittar du en Fakturaförklaring som beskriver de olika delarna fakturan består av. Har du fjärrvärme?
Plusgiro 89 83 02-5
Bankgiro 5750-7634
För företag finns andra sätt att få fakturan på. Här kan du ta del av betalningsalternativ till företag.