Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

100 % förnybar el driver utvecklingen framåt

Det är inte lätt det där, att få folk att bry sig om något så ointressant som el. Men vi bryr oss. Vi bryr oss faktiskt jättemycket. Och genom att ha oss som leverantör visar du att du också bryr dig.

Vi är väldigt stolta över att kunna säga att vi har nöjdast kunder i branschen. Alltså, inte bara i Skellefteå utan i hela landet. Örebroare, skåningar och stockholmare väljer också oss och är supernöjda över det. Det finns en anledning till det. Vi hoppas att du också vill vara med och driva på utvecklingen mot 100 % förnybar kraft.

För det är ju det vi erbjuder: El som är 100 % förnybar – och produkter, tjänster och infraservice som bidrar till att utvecklingen går åt rätt håll för både hushåll och företag. I hela landet.

Vi har valt att göra målet om ett Sverige som drivs av ett 100 % förnybart energisystem 2040 också till vårt. Tillsammans ska vi nå dit. Nu kör vi!

(Prisbelönt kundservice får du på köpet)

Ren el ger ett rent samvete, säger Matz Sandström i Sjömarken utanför Borås. Han har alltid prioriterat förnybar el, och med hjälp från Skellefteå Kraft har han nu tagit nästa steg – genom att installera solceller på villan i Sjömarken.

66-årige Matz Sandström har länge varit intresserad av miljö och hållbarhet. Sin första gasbil köpte han till exempel redan 2006, och 2016 ersattes den med en laddhybrid.

De senaste åren har han bott i villa i Sjömarken utanför Borås, där han för några år sedan bestämde sig för att sätta press på sin gamla elleverantör. Han ville veta hur han skulle gå till väga för att få fossilfri el och ringde elbolaget för att fråga.

– De svarade att jag kunde få förnybar el om jag betalade mer, och det kändes inte som ett alternativ. Fossilfritt borde ju vara standard. Samtidigt visste jag sedan tidigare att Skellefteå Kraft hade 100 % förnybar el. Jag har länge haft dem som elleverantör för min stuga i Västerbotten och varit en väldigt nöjd kund, säger Matz, och fortsätter:

– Jag har alltid uppskattat hemsidan och kundportalen Mina sidor hos Skellefteå Kraft. Den räddade också min plånbok för några år sedan. Jag hade råkat glömma att stänga av strömmen i stugan, och när det är 30 grader kallt ute kostar det ganska mycket pengar att värma upp en stuga som är byggd på 60-talet. Min syster fick rycka ut och lösa det den gången, vilket gjorde att min elräkning aldrig hann sticka iväg och jag klarade mig ganska lindrigt.

”Alla har ett ansvar”

Sagt och gjort tecknade Matz elavtal med Skellefteå Kraft även för villan i Sjömarken. Men Mats och hans fru har inte nöjt sig med att bara ha 100% förnybar el. Nyligen bestämde de sig för att ta nästa steg, genom att installera solceller på taket.

– Jag hade gått och resonerat kring solceller ett tag, men kom till skott först i höstas. Någonstans tänker jag att solceller är ett sätt att göra ett litet bidrag till miljön. Som hyggligt välställd pensionär har jag råd att göra det här valet och det känns verkligen rätt att göra det, säger Matz.

– Miljöfrågan och klimatfrågan är något av det viktigaste som finns just nu, och på sikt är det en överlevnadsfråga. Jag och min fru gillar till exempel att resa, vilket är dåligt för miljön. Och då får man försöka bidra på något annat sätt istället. Alla har ett ansvar.

När Matz skulle installera sina solceller började han se sig om efter olika alternativ. Han tog in offerter från flera olika parter, och när han fick ett extra bra helhetserbjudande från Skellefteå Kraft bestämde han sig för att slå till.

– Jag blev nästan lite förvånad när jag såg att Skellefteå Kraft kunde hålla ett likvärdigt pris med IKEA. Dessutom fick jag ett väldigt bra paketpris när jag samtidigt installerade en laddbox till bilen, så det var inte mycket att tveka på.

Matz med de kommande solcellerna

”Räknar med att försörja 50 % av elförbrukningen”

Med solcellerna på taket tror sig Matz Sandström nu kunna försörja halva den egna årsförbrukningen, inklusive laddning av hybridbilen, på egen hand. Överskottselen som uppstår under sommarhalvåret säljs också automatiskt vidare på elmarknaden.

– Sett till klimatperspektivet känns det bra att kunna öka självförsörjningsgraden och att vara en mikroproducent av el. Om alla bara gör litegrann för klimatet tror jag att vi kan komma väldigt långt och göra stor skillnad.

Läs mer om mats investering

Intresserad av solceller?

Här kan du läsa med om vad vi erbjuder för solceller och hur du kommer i kontakt med våra rådgivare för att få hjälp med stöd, din investering och att bli mikroproducent av förnybar el.

Skellefteå Krafts kundservice i topp
Topp fem – alla kategorier! Ja, och tre förstaplatser. Enligt den senaste mätningen från Svenskt Kvalitetsindex är Skellefteå Krafts kunder de allra mest nöjda. Tack för förtroendet!

I senaste mätningen från SKI sticker Skellefteå Krafts resultat ut som några av de allra högsta i energibranschen. När alla svar är summerade placerar vi oss som topp fem i samtliga sex kundkategorier;

  • Elhandel företag
  • Elhandel privat
  • Elnät företag
  • Elnät privat
  • Fjärrvärme företag
  • Fjärrvärme privat

Tre av dem är förstaplatser. Fantastiskt, eller hur?!

Sveriges mest nöjda elkunder

Du som är elnätskund eller har ett privat elavtal hos Skellefteå Kraft kanske inte är förvånad över det fina resultatet.

Du hör nämligen till de kunder som är jättenöjda. Allra mest nöjda i Sverige, faktiskt.

Resultaten för kategorin Elhandel privat - Kunderna ger Skellefteå Kraft toppbetyg i ny SKI-mätning

Resultaten för kategorin Elhandel privat. Källa: SKI

Ett tydligt varumärke uppskattas

Men vad är det kunder tycker så mycket om då? Enligt senaste SKI-mätningen är enkelhet något som är väldigt omtyckt.

Ett starkt och tydligt varumärke är också något du som är nöjd kund verkar uppskatta. Speciellt om det känns lokalt och nära, prisvärt och har en stark miljöprofil.

För att få höga betyg i undersökningen är det också viktigt att måna om sina kunder. För oss är det en självklarhet – det ska vara tryggt att vara kund hos oss!

Hållbarhet är en viktig kundfråga

En tydlig trend inom energibranschen är kundernas intresse kring hållbarhet.

Åtta av tio säger nämligen att de kommer ställa allt högre krav kring hållbarhet i framtiden.

Lika många kunder tycker att energibolagen borde ta ett större ansvar i frågor kopplade till hållbarhet.

Det tycker vi är riktigt härligt, för det är frågor som också är viktiga för oss.

Tillsammans fortsätter vi driva på omställningen av ett 100 % förnybart samhälle.

Få koll på elen

  • Följ din förbrukning
  • Se och omteckna ditt avtal
  • Se dina fakturor
  • Få kontroll på din förbrukning och kostnader genom smarta rapporter

Få fakturan digitalt

Smidigt och hållbart med digital faktura.


Aktuellt på elmarknaden

Läs om svängningarna på marknaden.