Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Jag har ångrat mig

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig – och det är helt okej! Hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt, oavsett anledning. Vi har gjort det enkelt för dig att ångra ditt köp. Här hittar du all information du behöver.

Så fungerar ångerrätten

Om du har tecknat ditt elavtal på distans, till exempel via telefon eller internet, eller utanför våra affärslokaler, har du alltid 14 dagars ångerrätt. Du behöver inte ange någon anledning.

  • Ångerfristen börjar gälla från den dag då avtalet ingås.
  • För att ångra avtalet behöver du meddela oss tydligt innan de 14 dagarna har passerat. Du kan göra detta via brev, e-post eller genom att chatta eller ringa till oss.
  • Du kan använda vår ångerblankett men det går också bra att skriva ett eget meddelande.

Ångerrätten gäller inte för företag.

Om leveransen redan har startat

Har du bett oss att börja leverera el under ångerfristen? Vi kan inte ångra leveransen av el, men vi kan ångra avtalet. Vi lägger då in dig på ett rörligt elavtal och du har möjlighet att teckna ett nytt avtal hos oss eller hos en annan leverantör. Du betalar då endast för den el du har använt under tiden vi haft leveransen.

Om du sedan väljer att teckna ett nytt elavtal med en annan leverantör tar det minst 14 dagar. Om du bestämmer dig för att stanna hos oss kan vi då teckna om dig till den avtalsform du vill.

Har det gått mer än 14 dagar behöver du bryta ditt avtal. Det innebär att du kan bli tvungen att betala en avgift. Den beräknas utifrån kvarvarande längd på ditt avtal, hur mycket el du använder och hur prisläget är just nu.

Fyll i formuläret eller hör av dig till vår Kundservice. 

Avtalsbrott

Ett avtalsbrott är när någon inte gör det som står i avtalet, till exempel att inte betala eller inte leverera som man lovat. Då kan det bli konsekvenser, som att avtalet avslutas eller att man måste betala ersättning.

Avtalsbrott från konsumentens sida

Om konsumenten bryter mot avtalet på något av nedanstående sätt kan elhandelsföretaget vidta åtgärder.

Försenad eller utebliven betalning

    • Konsumenten måste betala fakturor i tid. Vid obetalda fakturor får elhandelsföretaget först ge en betalningsfrist på tre veckor innan elen får stängas av.
    • Socialnämnden underrättas vid obetalda fakturor innan elen frånkopplas.
    • Om skulden är föremål för en tvist kan elen inte stängas av förrän tvisten är löst.

Felaktiga uppgifter

      • Om konsumenten lämnar felaktiga eller ofullständiga uppgifter som påverkar avtalet, har elhandelsföretaget rätt att säga upp avtalet omedelbart och kräva ersättning för eventuell ekonomisk skada. 

Frånkoppling av elen

        • Vid väsentligt avtalsbrott, såsom bristande betalning eller andra förpliktelser, kan elhandelsföretaget begära att elnätsföretaget frånkopplar anläggningen.
        • Återinkoppling sker först när konsumenten har rättat till felet och betalat kostnader för från- och återinkoppling.

Uppsägning och ersättning vid avtalsbrott

    • Om konsumenten bryter ett tidsbestämt avtal i förtid kan elhandelsföretaget kräva ersättning för förlorade intäkter under den återstående avtalstiden.

Avtalsbrott från elhandelsföretagets sida

Konsumenten har rättigheter om elhandelsföretaget inte uppfyller sina åtaganden.

Hävning av avtal

    • Konsumenten har rätt att häva avtalet om elhandelsföretaget gör sig skyldigt till ett väsentligt avtalsbrott, exempelvis vid leveransfel eller felaktiga faktureringar.
    • Innan hävning får ske måste elhandelsföretaget få möjlighet att rätta till felet inom skälig tid.

Ersättning vid fel

    • Om elhandelsföretaget inte uppfyller sina skyldigheter, exempelvis vid försening av elleverans eller felaktig hantering, har konsumenten rätt till ekonomisk ersättning.
    • Minimibeloppet för ersättning är 100 kronor, men vid större skador måste konsumenten kunna styrka sin förlust.
    • Konsumenten ska dock göra vad som är rimligt för att begränsa sin skada.

Generella bestämmelser kring avtalsbrott

Tvistlösning

    • Tvister kring avtalsbrott ska i första hand lösas genom dialog mellan parterna.
    • Om en överenskommelse inte nås kan konsumenten vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller pröva ärendet i domstol.

Leveransavbrott och skyldigheter

    • Elhandelsföretaget får inte stänga av elen utan att ha följt de lagstadgade procedurerna.

Har du fler eller andra frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice