Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Jag har ångrat mig

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig – och det är helt okej! Hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt, oavsett anledning. Vi har gjort det enkelt för dig att ångra ditt köp. Här hittar du all information du behöver.

Så fungerar ångerrätten

Om du har tecknat ditt elavtal på distans, till exempel via telefon eller internet, eller utanför våra affärslokaler, har du alltid 14 dagars ångerrätt. Du behöver inte ange någon anledning.

  • Ångerfristen börjar gälla från den dag då avtalet ingås.
  • För att ångra avtalet behöver du meddela oss tydligt innan de 14 dagarna har passerat. Du kan göra detta via brev, e-post eller genom att chatta eller ringa till oss.
  • Du kan använda vår ångerblankett men det går också bra att skriva ett eget meddelande.

Ångerrätten gäller inte för företag.

Om leveransen redan har startat

Har du bett oss att börja leverera el under ångerfristen? Vi kan inte ångra leveransen av el, men vi kan ångra avtalet. Vi lägger då in dig på ett rörligt elavtal och du har möjlighet att teckna ett nytt avtal hos oss eller hos en annan leverantör. Du betalar då endast för den el du har använt under tiden vi haft leveransen.

Om du sedan väljer att teckna ett nytt elavtal med en annan leverantör tar det minst 14 dagar. Om du bestämmer dig för att stanna hos oss kan vi då teckna om dig till den avtalsform du vill.

Har det gått mer än 14 dagar behöver du bryta ditt avtal. Det innebär att du kan bli tvungen att betala en avgift. Den beräknas utifrån kvarvarande längd på ditt avtal, hur mycket el du använder och hur prisläget är just nu.

Avtalsbrott

Ett avtalsbrott är när någon inte gör det som står i avtalet, till exempel att inte betala eller inte leverera som man lovat. Då kan det bli konsekvenser, som att avtalet avslutas eller att man måste betala ersättning.

Avtalsbrott från konsumentens sida

Om konsumenten bryter mot avtalet på något av nedanstående sätt kan elhandelsföretaget vidta åtgärder.

Avtalsbrott från elhandelsföretagets sida

Konsumenten har rättigheter om elhandelsföretaget inte uppfyller sina åtaganden.

Generella bestämmelser kring avtalsbrott

Har du fler eller andra frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice