Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Om det blir strömavbrott

Oftast varar strömavbrottet bara en kort stund och vi gör allt vi kan för att du ska få strömmen tillbaka så snabbt det bara går.

Om avbrottet blir längre, hittar du lite tips här. Även om ljuset slocknar är det inte alltid ett totalt strömavbrott. Börja därför alltid med att kontrollera:

  • Att säkringarna i proppskåpet samt huvudsäkringarna vid mätaren är hela.
  • Att jordfelsbrytaren inte löst ut, om du har en sådan.
  • Om det lyser hos grannarna.

Fungerar det fortfarande inte efter att du har gjort denna kontroll? I så fall vill vi att du gör en felanmälan då det kan vara ett större strömavbrott.

Om du felanmäler till oss och felet vid vårt besök visar sig vara i din anläggning och inte på elnätet skickar vi en faktura på 2500 kr för besöket. Om du i förväg misstänker att felet kan ligga i din anläggning är det därför bättre att du istället kontaktar en elinstallatör.

Ladda hem appen och håll dig uppdaterad

På vår driftkarta kan du följa uppdaterad och platsaktuell information om driftstörningar. Du kan också ladda hem appen till din smarta telefon, där finns samma aktuella information – smidigt om du är på resande fot.

Så kan du förbereda dig

Långvariga strömavbrott är rätt ovanliga. Det kan ändå kännas tryggt att vara förberedd.

Aktuell information om avbrott

Alla dagar, dygnet runt

För felanmälan

Ring 020-77 27 00

Driftinformation

Strömavbrott?

Följ avbrotten i appen