Koldioxidavskiljning i Hedensbyn
Skellefteå Kraft har fått ett positivt beslut från miljöprövningsdelegationen hos Länsstyrelsen i Västerbotten vilket innebär tillstånd att avskilja koldioxid från rökgaserna vid Hedensbyns bioenergikombinat. Tillståndet gör det möjligt för Skellefteå Kraft att fortsätta utreda förutsättningarna för nya affärsmöjligheter.
– Skellefteå Kraft är fortfarande i en utredningsfas när det gäller infångning av koldioxid på bioenergikombinatet. Tillståndet omfattar avskiljning av koldioxid och avser det första steget i värdekedjan. Om beslut fattas om investering kommer ytterligare tillstånd, för andra delar av värdekedjan, att behövas, säger Erik Pott, affärsutvecklare på Skellefteå Kraft och ansvarig för projektet.
Frågor och svar om koldioxidavskiljning (BECCS)
BECCS står för Bio Energy Carbon Capture Storage och innebär avskiljning, transport och lagring av biogen koldioxid vid kraft- och värmeproduktion inklusive förbränning av biogent avfall som trä.
Skellefteå Kraft skulle kunna driva på klimatomställningen och bidra till Sveriges klimatomställning, genom att upprätthålla och utveckla ett smart och hållbart energisystem.
Skellefteå Kraft har under 2021-2022 genomfört en studie kring genomförbarhet för avskiljning av koldioxid på Hedensbyns kraftvärmeverk med fokus teknisk och praktisk implementering. Med utgångspunkt från studien avser Skellefteå Kraft att undersöka miljöpåverkan genom att söka nödvändiga tillstånd för att undersöka möjligheten att investera i en anläggning för koldioxidinfångning.
I nuläget undersöker vi möjligheten för Skellefteå Kraft att på fjärrvärmeverket i Hedensbyn kapsla in koldioxid via rökgasreningen och på så vis bidra till netto-noll-utsläpp och på sikt även bidra till negativa utsläpp. Det finns i dagsläget inga konkreta planer på att detta ska bli en affär för framtiden utan just nu befinner vi oss i en utredningsfas utan att förbinda oss till något.
Projektet har beviljats ekonomiskt stöd via Industriklivet för att utreda möjligheten för BECCS-teknik på Hedensbyn H2. Det ekonomiska stödet utgör 50 % av kostnaderna för projektet. Beroende på vad projektet utmynnar i för beslut utreds även möjligheten till medfinansiering. Det kommer att finnas ett statligt driftstöd som vi kan söka i form av omvänd auktion och längre fram kommer det troligtvis även finnas EU-stöd att söka. Finansieringen kan ske genom bidrag, finansiering från privata aktörer eller återvinning av CO2 som kan användas igen i nya produkter.
Omvända auktioner innebär att den aktör som kan leverera tjänsten till lägst kostnad vinner anbudet. I det här fallet innebär det att aktörerna lämnar bud på hur mycket koldioxid de kan avskilja och lagra, och till vilken kostnad. Den aktör som kan leverera till lägst kostnad vinner.
Investeringskostnaden skall tas fram i utredningen som vi arbetar med.
Skellefteå Kraft utreder möjligheten att eventuellt bygga en anläggning för BECCS för avskiljning av koldioxid från utgående rökgas vid biokraftvärmeverket Hedensbyn. Genom att avskilja koldioxid från H2-pannan och frakta ut den med ett specialbyggt fartyg och pumpa ner koldioxiden där geologiska förutsättningar göra att vätskan kan lagras djupt under havsbotten i tusentals år skapar man på så vis negativa utsläpp.
Det är metoder för att samla upp växthusgaser som finns i atmosfären och därefter transportera och lagra dessa.
För att nå klimatmålen hjälper det inte att enbart minska våra utsläpp utan vi behöver se till att de koldioxidutsläpp som redan finns i atmosfären tas om hand.
Det finns olika tekniker för att skapa negativa utsläpp, några exempel är trädplantering, koldioxidinlagring från biobränsle och metoder där koldioxiden fångas in direkt från luften. Det finns även andra tekniker, som havsgödsling för att öka växtplanktons upptagning av koldioxid genom fotosyntes, samt metoder för att påskynda olika bergarters förmåga att absorbera koldioxid.
Det är tänkbart att exportera CO2 till ett annat område med bättre förutsättningar till slutlagring men även i Sverige finns det flera projekt som undersöker möjligheterna till lagring djupt under havsbotten eller i berggrunden. Även bilaterala avtal håller på att utarbetas för att förenkla transport och export av CO2 för slutlagring.
Det finns alltid en risk för läckage och avseende BECCS är denna risk som störst under transporten, samt när koldioxiden ska pumpas ner i lagringsplatsen under havsbotten. För att minimera riskerna finns det ett omfattande regelverk med rigorösa föreskrifter som gäller under alla BECCS-teknikens stadier.
Det finns också mycket erfarenhet att tillgå. Exempelvis erfarenheter av riskminimering vid transport av naturgas som går att applicera inom BECCS. I andra länder har man erfarenhet av geologisk lagring av koldioxid från flera decenniers arbete inom området. Exempel är Sleipner- och Snövitfälten i Norge.
I samarbete med Energiforsk har ett femtontal företag och organisationer inom fjärrvärmesektorn tagit fram en strategi för BECCS. Klicka här för att läsa hela strategin. Du kan även läsa mer på Energimyndighetens hemsida.
Kontakta Erik Pott, Affärsutvecklare Affärsinnovation