SkyKraft: Industrisatsning för en mer hållbar flygtrafik
SkyKraft är ett samarbetsprojekt mellan Skellefteå Kraft och SkyNRG. Genom att kombinera våra expertiser inom förnybar energi och hållbart flygbränsle vill vi bana väg för en fossilfri flygindustri. Den här satsningen är en del av Skellefteå Krafts strategi för att stärka framtida affärer och samtidigt driva den gröna omställningen framåt.
En investering i Skellefteås framtid
SkyKraft har potential att bidra till flygindustrins omställning, öka Sveriges och EU:s möjligheter att nå klimatmålen och stärka Sveriges konkurrenskraft inom grön industri. Till Skellefteå kommer anläggningen att skapa en växande ekonomi, framtidstro och nya arbetstillfällen lokalt och hela norra Sverige.
Anläggningen kan börja byggas 2027, men innan vi sätter spaden i jorden vill vi vara helt säkra på att det här verkligen kommer bli en bra satsning – både för oss och för hela Skellefteå.
Vi samarbetar med oberoende miljökonsulter som genomför omfattande konsekvensbedömningar inom alltifrån bullernivåer till luftkvalitet för att säkerställa en ansvarsfull etablering. Som en del i det omfattande utredningsarbetet bjuder vi in till ett öppet hus och samråd den 9 april.
Välkommen på samråd!
Den 9 april kl. 15.00-19.00 på Folkets hus i Skelleftehamn.
Samrådet för Skykraft är ett avgränsnings- och Sevesosamråd där representanter från Skellefteå Kraft, SkyNRG och Sweco finns på plats för att informera om projektet, svara på frågor och lyssna på dina synpunkter.
Hoppas vi ses!
Varför i Skellefteå?
Skellefteå och Näsudden erbjuder unika förutsättningar för produktion av hållbart flygbränsle.
Fossilfri och förnybar energi
Vår förnybara energi från vatten- och vindkraft är perfekt för en stabil och kostnadseffektiv produktion av det hållbara flygbränslet eSAF.
Biogen koldioxid
Med en stark skogs- och fjärrvärmeindustri har Skellefteå bland de bästa förutsättningarna i Europa att ta vara på biogen koldioxid – en annan nyckelkomponent för eSAF-tillverkning.
Strategiskt läge och stark infrastruktur
Näsuddens närhet till Port of Skellefteå och kringliggande industrier, kombinerat med redan gjorda investeringar i elnätet, skapar optimala förutsättningar för att förädla förnybar energi till hållbart flygbränsle.
Varför hållbart flygbränsle?
Flyget för människor samman, men står också för en betydande andel av världens koldioxidutsläpp. Till skillnad från vägtrafiken, där elektrifieringen går snabbt och eldrivna fordon blir allt vanligare, saknas en jämförbar elektrifieringslösning för långväga flygresor. För att flygindustrin ska ha möjlighet att ställa om och minska sina utsläpp behövs alternativ till fossila och biogena bränslen.
Från och med nästa år ska 2 % av allt flygbränsle inom EU vara hållbart. Det låter inte som särskilt mycket, men kort därefter rampar takten upp – rejält. År 2050 ska 70 % av flygbränslet vara hållbart enligt EU:s klimatpaket Fit for 55.
I Sverige går utvecklingen ännu snabbare – om bara 8 år måste alla inrikesflyg ha minst 30 % hållbart bränsle i tanken, och år 2045 ska allt flyg i Sverige vara fossilfritt.
För att nå dessa mål krävs en snabb och kraftig utbyggnad av hållbar bränsleproduktion – där eSAF kan spela en avgörande roll.
Det här är eSAF
eSAF, eller Electro-Sustainable Aviation Fuel, är ett syntetiskt flygbränsle som framställs med hjälp av väte, vatten och förnybar elektricitet. Eftersom det har samma egenskaper som traditionellt flygbränsle kan det användas som direkt ersättning till fossila bränslen – utan att flygplanen behöver byggas om eller att infrastrukturen behöver anpassas. Den kan helt enkelt bara hällas i tanken och på så vis kan flygindustrin minska sina utsläpp med 90 %.
Vi är därför övertygade om att eSAF kommer spela en viktig roll i omställningen av flygindustrin.
Frågor och svar om SkyKraft-projektet
Vi förstår att ett storskaligt industriprojekt som SkyKraft väcker många frågor.
Här besvarar vi några av de vanligaste.
Det korta svaret:
För att det är en del av vår långsiktiga strategi som handlar om att stärka framtida affärer, driva den gröna omställningen framåt och att ännu mer energi ska används i vår egen region. Vi har en stark befintlig verksamhet, men för att den ska fortsätta vara lika stark i framtiden behöver vi också utveckla den. En viktig del i det handlar om att arbeta för att elen vi producerar också används – annars finns ingen poäng med att investera i mer kraftproduktion. Nya projekt möjliggör alltså långsiktig lönsamhet för våra kärnaffärer.
Det långa svaret:
Just nu startas gröna omställningsprojekt över hela världen. Det kan handla om grönt stål, grönt flygbränsle och elektrifiering av transporter. Det är projekt som delvis drivs på av behovet av att ställa om för klimats skull, men också om att säkra självförsörjningen av samhällsviktiga produkter i en allt mer osäker omvärld.
En nyckel till långsiktig framgång i alla dessa projekt är förnybar energi – något vi är en ledande producent av. Energi som kan skapa stora värden och tillväxt. Sverige har aldrig haft någon olja, men förnybar kraft – som hela världen vill ha – har vi däremot i överflöd. Så tänk om vi kunde förädla ännu mer av den energin här på hemmaplan? Vår strategi med SkyKraft bygger egentligen på den tanken.
Gröna industrietableringar kommer fortsätta att byggas och medföra en växande ekonomi och nya arbetstillfällen på platserna där de byggs – så varför inte här? I Skellefteå och övriga norra Sverige, där energin som industrierna ska drivs på också produceras?
SkyNRG är en global ledare inom hållbart flygbränsle och har sedan 2010 levererat SAF till över 40 flygbolag. Med bas i Nederländerna är de en central aktör i flygets omställning och arbetar mot målet om nettonollutsläpp till 2050.
Genom SkyKraft kombinerar vi Skellefteå Krafts expertis inom förnybar energi med SkyNRG:s unika kunnande inom produktion och distribution av hållbart flygbränsle.
EU:s lagkrav driver marknaden.
EU har satt tydliga mål för hur mycket förnybart flygbränsle som ska finnas på flygplatser inom unionen. I dag är kravet att minst 2 % av bränslet som används ska vara hållbart, men den siffran ska successivt öka till 70 % år 2050. Med det i åtanke behöver marknaden, enligt EU-kommissionen, tiodubbla sin produktionskapacitet på eSAF för att möta de lagstadgade kraven inblandning redan till 2030.
Med andra ord finns det en starkt växande efterfrågan på eSAF som bara kommer växa inom ramen för EU-förordningen ReFuelEU Aviation som är en del av EU:s klimatpaket “Fit for 55”.
Utöver EU driver även USA, Storbritannien och Japan igenom motsvarande policys på SAF och eSAF inom flygindustrin.
Den variant av hållbart flygbränsle som SkyKraft kommer producera kallas eSAF (Electro Sustainable Aviation Fuel). Det produceras av förnybar energi, biogen koldioxid och vatten – tre resurser som det är gott om i regionen
På Näsudden kan vi säkra effektiv tillgång av förnybar energi via vårt eget elnät. Koldioxiden som behövs i produktionen av eSAF planerar vi att hämta in från närliggande industrier och verksamheter. Läget vid hamnen ger också effektiva vägar till den växande världsmarknaden för hållbara flygbränslen.
Förutsättningarna som vi har i Skelleftehamn skapar alltså effektivitetsvinster som väldigt få andra platser i världen kan konkurrera med. Därför är Näsudden den mest lämpliga platsen för en eSAF-anläggning.
Vi skulle aldrig kompromissa med säkerhet eller miljö när vi sätter vårt namn på något. Just nu håller vi därför på att analysera och säkerställa att SkyKrafts affär håller – ur både affärsmässiga, miljömässiga och samhällsmässiga aspekter. Vårt mål är att verksamheten ska bedrivas utan risk för människors hälsa eller miljön. En ansökan om tillstånd enligt miljöbalken tas fram och planeras att lämnas in till Mark- och miljödomstolen under 2025.
Vi har förstås en nära dialog med Skellefteå kommun då Skellefteå Krafts ägare i förlängningen är Skellefteåborna. En del av våra vinster går tillbaka till kommunen varje år utifrån en överenskommen modell, där de används inom olika delar av välfärden.
Vårt uppdrag är att producera, sälja och leverera energi och energirelaterade produkter och tjänster. Vi arbetar redan med omställningen av transportsektorn, bland annat genom vårt samarbete med att bygga ut laddinfrastruktur tillsammans med OKQ8. SkyKraft är en naturlig fortsättning på det arbetet.
SkyKraft befinner sig fortsatt i en utredningsfas – inga beslut är tagna kring kostnader för projektet eller finansieringsmodeller. Vår ambition är självklart att ta fram lösningar där vi tar så små affärsmässiga risker som möjligt.
Vi ser stora möjligheter i att inte bara vara en leverantör av energi till detta nytänkande industriprojekt, utan en partner i ett tidigt skede. Som partner kan vi spela en viktigare roll och få en större andel av tillväxten som SkyKraft kan skapa.
Med det sagt vill vi betona att vi bara valt att gå in i ett partnerskap under utvecklingsskedet av SkyKraft. Det betyder inte att vi kommer att skjuta in den större delen av kapitalet för att bygga fabriken eller stå som huvudägare när den tas i drift.
Ambitionen är att byggandet ska starta 2027. Under våren genomför vi samråd med koppling till det miljötillstånd som vi vill söka för SkyKraft. Det är ett tidigt steg som kommer att följas av ytterligare utredningar och tillståndsprövningar. Sammantaget ska den process vi genomför nu säkerställa att SkyKrafts affär håller – ur både affärsmässiga, miljömässiga och samhällsmässiga aspekter.
Detta utredningsarbete innebär kostnader, men det är också en investering i genomtänkta beslut. Först när vi känner oss helt trygga med alla aspekter av affären kommer byggandet av produktionsanläggningen att ta vid.