Elräserbilen PWR001
In English. Omställningen till ett förnybart energisystem innebär att vi behöver titta på allt från hur vi värmer upp våra hus och laddar våra telefoner till hur vi transporterar oss.
Elräserbilen PWR001, världens första eldrivna touringbil, har gett oss, även flera år efter projektets start, mängder av värdefull kunskap om vad som krävs för att omställningen av transportsektorn ska lyckas.
Antalet elbilar ökar i snabb takt, och den utvecklingen vill Skellefteå Kraft fortsatt bidra till. Inte bara genom satsningar på ladd-infrastruktur och smarta, anpassade tekniklösningar som underlättar användandet av elektrifierade fordon, utan också genom erfarenheter från projekt som detta – ett projekt som kombinerade innovation med hållbarhet på högsta nivå.
När Skellefteå Kraft tillsammans med PWR Racing utvecklade en elbil för racing handlade det inte bara om att bygga eldrivna fordon, utan minst lika mycket om att förändra attityder hos både privatpersoner och beslutsfattare. PWR001 blev snabbt en symbol för att hållbarhet och hög prestanda kan gå hand i hand.
Ett avslutat projekt med värdefulla lärdomar
Elräserbilen PWR001 byggdes i samarbete med PWR Racing och blev en plattform för att lära oss mer om elektrifierade transporter. Den lade grunden för nya sätt att tänka på laddinfrastruktur, batteriprestanda och tekniska lösningar som klarar motorsportens extrema krav.
Den är jättesnabb. Från 0–100 km/h på 2,9 sekunder. Maxfarten är strax under 300 kilometer i timmen.
Motorsportsmiljön ställde unika krav på bilen och gav oss insikter som sällan kan erhållas i andra sammanhang. Till exempel utvecklade vi lösningar som också bidragit till förbättrade laddningsmöjligheter för vanliga elbilar.
– Det här projektet har varit ovärderligt för att förstå utvecklingen av en elektrifierad transportsektor, säger Sanna Lundström, affärsområdeschef marknad på Skellefteå Kraft.
Bilen presenterades för allmänheten för första gången under hösten 2018 och blev en viktig milstolpe i omställningen av motorsporten till en mer hållbar framtid.
Utvecklingspartners
Projektet genomfördes i samarbete med Skellefteå Kraft, PWR Racing, STCC, Höganäs och Combitech. Tillsammans visade vi att racing inte bara kan ställa om utan också inspirera fler att välja elektrifiering – både på och utanför banan.
PWR001 | |
Toppvridmoment | 1080 Nm |
Drivning | Bakhjulsdriven |
Batterikapacitet | 41 kWh |
Antal battericeller | 350 st |
Tid för full laddning | ca 1 timme |
Acceleration | 0-100 km/h under 3 sekunder |
Toppfart | strax under 300 km/h |
Vikt batteripack | 366 kg |
Totalvikt bil | 1 510 kg |
Viktfördelning | 44 % respektive 56 % (fram/bak) |
Toppeffekt | 612 hk / 450 kW |
Det samarbete som inleddes 2018 mellan Skellefteå Kraft och PWR Racing handlade om utvecklingen och elektrifieringen av motorsport, och i förlängningen en vilja att med vår kunskap och med 100 % förnybar kraft bidra till en utveckling av hela transportsektorn och en attitydförändring i samhället.
Sedan 2018 har mycket förändrats – attityder, teknik och möjligheter.
Den kunskap och de lärdomar som både vi och elbilsbranschen vunnit under de år samarbetet pågick finns representerade i tävlingsbilen för 2024; för första gången byggd som en elektrisk räserbil från grunden och inte en ombyggd före detta fossilbil.
Skapad av komponenter och kunskap som inte fanns när vi började, men som nu sätter en ny standard för framtidens transportsektor.
Den 8–9 juni 2024 markerade världspremiären för STCC:s 100 % elektriska nationella mästerskap.
Att de kör på el var en nyhet i sig, men det möjliggjorde också andra typer av banor. Utan avgaser och med en lägre ljudnivå blev det möjligt att ta publikfesten till mer centrala lägen; premiärloppet i juni ägde rum som ett stadsrace i Göteborg.
På så sätt blev utvecklingen tillgänglig för fler.
Samarbetet med PWR Racing må vara avslutat, men de värdefulla lärdomarna och resultaten lever vidare och fortsätter inspirera arbetet med elektrifieringen av transportsektorn.