Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Elräserbilen PWR001

2018 byggde vi en elräserbil. Det kan tyckas vara mest för nöjes skull, men tro oss – vi lärde oss mängder om hur vi tillsammans kan göra transportsektorn mer förnybar.

In English. Omställningen till ett förnybart energisystem innebär att vi behöver titta på allt från hur vi värmer upp våra hus och laddar våra telefoner till hur vi transporterar oss.

Elräserbilen PWR001 ger oss (även flera år senare) mängder av kunskap om vad omställningen av transportsektorn behöver för att lyckas.

Antalet elbilar ökar i snabb takt och den utvecklingen vill Skellefteå Kraft bidra till. Inte bara genom satsningar på ladd-infrastruktur och smarta, anpassade tekniklösningar som underlättar användandet av elektrifierade fordon, utan också genom projekt som det här.

Men Skellefteå Krafts arbete med att ta fram en elbil för racing handlar inte enbart om utvecklingen av eldrivna fordon. Det handlar minst lika mycket om att förändra attityder hos såväl privatpersoner som beslutsfattare.

Ett pågående projekt att lära sig genom

Elräserbilen PWR001 har vi byggt tillsammans med PWR Racing.

Den är jättesnabb. Från 0–100 km/h på 2,9 sekunder. Maxfarten är strax under 300 kilometer i timmen.

Bilar utsätts sällan för en så extrem användning och i så extrem trafik som de gör inom motorsporten.

– Det här projektet kommer pågå kontinuerligt så vi hela tiden kan lära oss mer om utvecklingen av en elektrifierad transportsektor genom att testa och utvärdera, säger Sanna Lundström, affärsområdeschef marknad på Skellefteå Kraft.

Bilen presenterades för allmänheten för första gången under hösten 2018.

Utvecklingspartners är Skellefteå Kraft, PWR Racing, STCC, Höganäs och Combitech.

PWR001  
Toppvridmoment 1080 Nm
Drivning Bakhjulsdriven
Batterikapacitet 41 kWh
Antal battericeller 350 st
Tid för full laddning ca 1 timme
Acceleration 0-100 km/h under 3 sekunder
Toppfart strax under 300 km/h
Vikt batteripack 366 kg
Totalvikt bil 1 510 kg
Viktfördelning 44 % respektive 56 %  (fram/bak)
Toppeffekt 612 hk / 450 kW

Det samarbete som inleddes 2018 mellan Skellefteå Kraft & PWR har hela tiden handlat om utvecklingen och elektrifieringen av motorsport; och i förlängningen en vilja att med vår kunskap och med 100 % förnybar kraft bidra till en utveckling av hela transportsektorn och en attitydförändring i samhället.

Och sedan 2018 är det mycket som har förändrats. Attityden, tekniken och möjligheterna.

Den kunskap och de lärdomar som både vi och elbilsbranschen vunnit under de senaste åren finns representerade i tävlingsbilen för 2024; för första gången byggd som elektrisk räserbil från grunden och inte en ombyggd föredetta fossilbil.

Skapad av komponenter och kunskap som inte fanns när vi började, men som nu sätter en ny standard för framtidens transportsektor.

Den 8-9 juni 2024 är det världspremiär för STCC:s 100 % elektriska nationella mästerskap. 

Att de kör på el är en nyhet i sig, men det möjliggör också andra typer av banor. Utan avgaser och med en lägre ljudnivå blir det möjligt att ta publikfesten till mer centrala lägen; startsignalen i juni innebär ett stadsrace i Göteborg.

På så sätt blir utvecklingen dessutom tillgänglig för fler.

Och för att bidra till omställningen behöver vi ju få med oss så många som möjligt. Så vi kör på.

Elräserbilen PWR001
Supersnabbladdare i hela landet med OKQ8
Den förnybara elbilspoolen SK100

100 projekt för 100 % förnybar kraft