The Carbon Negative Radioad – en världsunik radioreklam inspelad på inandning
Skellefteå Kraft har sedan 2018 använt oss av återvunna filmklipp och bilder för att producera både reklamfilmer och annonser.
Redan då visade vi att genom kreativitet och hållbarhetsfokus kan också reklamsammanhang lära oss tänka ett steg längre kring hur vår reklam produceras.
Det tänket fanns sedan även med oss när vi tillsammans med reklambyrån Kid (tidigare Volt) hösten 2023 tog fram en annorlunda radioreklam, ”The Carbon Negative Radioad”.
En reklam där vi fick testa oss fram och som visade sig minska på mänskligt koldioxid-utsläpp som vanlig utandning ger vid produktion av radioreklam. För även de små utsläppen är bra att undvika.
Och en människa släpper ut 4 procent koldioxid i varje utandning, en helt naturlig konsekvens av att andas och prata.
”The Carbon Negative Radioad” är inspelad på inandning
Att den är inspelad på inandning innebär att utandningsluften fångas upp i en avancerad dykarutrustning som binder koldioxidutsläppen med hjälp av aktivt kalkpulver.
Den kemiska processen kallas karbonisering och innebär att kalkpulvret förändras till kalksten. På detta sätt fångas och binds koldioxiden från utandningen och når inte ut i atmosfären.
The Carbon Negative Radioad fångade upp 470 mg koldioxid.
Koldioxiden från röstskådespelarens utandningsluft fångades upp genom en ”rebreather”, en avancerad dykarutrustning som binder koldioxiden genom att låta utandningsluften passera en behållare med aktiv kalk (CaO) som i kontakt med utandningsluften övergår till kalksten (CaCO3).
Utrustningen används i vanliga fall av vrakdykare eller attackdykare för att återbruka utandningsluften vid längre dyk eller när luftbubblor inte får bryta vattenytan.
Då röstskådespelaren (en vuxen man) vägde cirka 83 kg innebär det att den infångade koldioxiden från radioreklamens elva utandningar motsvarar 470 mg koldioxid.
Vinst i Radiospotcupen och av ett Guldägg
Vi är så klart stolta över den uppmärksamhet som radioreklamen fått, inte bara i Sverige utan även internationellt.
I slutet av 2023 vann ”The Carbon Negative Radioad” Radiospotcupen, en tävling arrangerad av Bauer Media och Viaplay Group.
Samma radioreklam nominerades under våren 2024 till ett Guldägg i kategorin Audio – och tog även där hem vinsten!
Och vi tycker det är extra roligt att världens första koldioxid-negativa radioreklam uppmärksammats på det här sättet. Kanske inspirerar det fler till att våga tänka annorlunda och att vilja reflektera över reklamens påverkan.