Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Dubbelriktad laddning – ”Vehicle to Grid” V2G

”Vehicle to Grid” (V2G) är en teknologi som gör det möjligt för eldrivna fordon att interagera med elnätet på ett mer dynamiskt sätt än bara att ta emot laddning. I V2G-system kan elbilens batteri fungera som ett energilager, vilket möjliggör återföring av energi och kraft till elnätet.

Vad är Vehicle to grid?

Vehicle to Grid, förkortat V2G, är en teknologi som gör det möjligt för eldrivna fordon att inte bara ladda batterierna från elnätet utan också skicka tillbaka el till nätet vid behov. Det skapar en tvåvägskommunikation mellan fordonet och elnätet, där elbilarna kan agera som mobila energilager.

Smart laddning och V2G – en nyckel till att använda energi effektivt

Ett ökande antal elbilar i trafik kan utsätta elnätet för höga belastningar, särskilt om många bilägare väljer att ladda sina fordon samtidigt. För att motverka detta och istället vända elbilarna till en del av lösningen, är det avgörande att integrera transportsektorn effektivt med elsystemet genom smart laddning och V2G-teknik.

Fördelar med smart laddning och V2X

Smart laddning och V2X-teknik kan erbjuda en rad tjänster och fördelar, beroende på om systemet är anslutet till elnätet eller ej. Till exempel kan en byggnad som är antingen nätansluten eller off-grid genom V2H/V2B ibland bidra till elnätet och därmed ses som en del av V2G-lösningen.

V2G står inför stor potential att erbjuda omfattande fördelar för elsystemet, inklusive förbättrad kontroll och effektivitet i laddningsprocessen för bilägare, ekonomiska incitament genom försäljning av överskottsenergi till nätet, samt bidrag till att hantera nätbelastning, öka flexibiliteten för de som ansvarar för elbalansen och förbättra frekvensregleringen och andra stödtjänster för elsystemet.

Power Circle belyser potentialen hos dubbelriktad laddning, med ett särskilt fokus på V2G, och klargör den tekniska, juridiska och marknadsmässiga situationen för denna teknik.

Potential och praktiska utmaningar med Vehicle to grid

Potential

V2G-tekniken erbjuder en betydande potential att förbättra elsystemets flexibilitet genom att använda elbilars batterier för energilagring och återförsäljning till elnätet. Om elbilar är parkerade 96% av tiden och en framtida vision innebär att upp till 90% av alla batterier sitter i fordon, kan dessa mobila energilager teoretiskt stödja Sveriges elbehov under flera timmar. Energimyndigheten förutspår en ökande integration av V2G, med en fullständig adoption fram till 2050.

Praktiska utmaningar

Den praktiska användningen begränsas av faktorer som tillgång till laddningsstationer, batteriernas tillstånd och fordonens parkeringstid. Även om inte all kapacitet blir tillgänglig, kan en stor mängd fordon som delar en del av sina batterier bidra avsevärt till elnätet, potentiellt mer än en tredjedel av Sveriges maximala effektbehov under spetsbelastning.

Förutsättningar för V2G-tekniken

För att Vehicle to Grid (V2G) ska fungera effektivt måste vi utrusta bilar eller laddningsstationer med avancerad kraftelektronik på hårdvarusidan och utveckla ny hårdvara samt mjukvara som skiljer sig från den traditionella smarta laddningen. Denna teknik gör det möjligt för el att inte bara flöda in i bilens batteri utan också tillbaka ut till elnätet vid behov.

V2X: Från idé till användning i vardagen

Tidiga steg i V2X-utvecklingen

Redan i slutet av 1990-talet började experter formulera begreppet V2X. Det står för ”Vehicle to Everything”. Idén utvecklades däremot inte till praktiska lösningar förrän under de senaste åren. Japan var bland de första länderna som aktivt började utforska och testa möjligheterna med dubbelriktad laddning, där bilens batteri inte bara laddas från elnätet utan också kan leverera energi tillbaka. Nissan var pionjärer med sin modell Leaf och lanserade ”Leaf-to-Home”-konceptet redan 2012, som syftade till att använda bilen som en reservkraftkälla för hemmet.

Tekniska framsteg och standardisering

Den japanska laddstandarden CHAdeMO var tidigt ute med att möjliggöra dubbelriktad laddning, och Nissan Leaf blev en av de första kommersiellt tillgängliga bilarna som stödde denna teknik. Men idag har bilindustrin i stort sett enats kring de europeiska laddstandarderna CCS för likström (DC) och Typ 2 för växelström (AC), vilket kräver nya tekniska lösningar och standarder för att dubbelriktad laddning ska kunna erbjudas på bred front.

Bilindustrins engagemang

Många biltillverkare, inklusive Volvo, Polestar, Volkswagen, Ford och Hyundai, har redan lanserat eller planerar att lansera bilar som stöder V2G-tekniken. Däremot finns det viss tveksamhet bland vissa tillverkare angående hur denna teknik kan påverka batteriets livslängd och prestanda. Vissa bilar erbjuder V2G-funktionalitet men med begränsningar i mängden energi som kan levereras eller under en begränsad tid. Det finns också bilar som stöder V2L (”Vehicle to Load”), vilket kan ses som ett första steg mot V2G.

Utmaningar och framsteg

Trots att fler bilmodeller med V2G-funktionalitet börjar dyka upp på marknaden, återstår fortfarande utmaningar innan tekniken kan implementeras i stor skala. Det handlar om att utveckla passande affärsmodeller, skapa incitament för användarna och standardisera tekniken. Det finns också ett behov av att justera regelverk och sänka kostnaderna för dubbelriktad laddningsteknik, vilket troligen kommer att ske i takt med att fler standarder etableras. Power Circle anger i en syntesrapport att en bred kommersialisering av V2G-tekniken kan bli möjlig inom ett till fem år, förutsatt att vi framgångsrikt adresserar dessa utmaningar.

Batteridegradering i V2G-system

Batteriets livslängd och V2G

När vi utforskar möjligheterna med Vehicle to Grid (V2G), är det viktigt att också tänka på hur detta kan påverka elbilens batteri över tid, ett fenomen känt som batteridegradering. Denna degradering kan direkt påverka hur lönsamt V2G är för elbilsägaren.

V2G och batteriets hälsa

Forskning visar att V2G-användning kan påskynda det cykliska åldrandet av batteriet, men det är fortfarande oklart om V2G påverkar batteriets livslängd mer än traditionell laddning. Laddning utan avancerad teknik som anpassar sig efter batteriets SOC (”State of Charge”) kan även det påskynda kalenderåldrandet.

Utmaningar med forskning på batteridegradering

Att studera batteridegradering över tid är utmanande, bland annat eftersom det tar lång tid att genomföra tester med låg laddningseffekt. Många elbilstillverkare visar intresse för att delta i forskningsprojekt för att bättre förstå hur V2G påverkar batterier och hur detta kan reflekteras i batterigarantier.

Vikten av ekonomisk balans

Det är viktigt att komma ihåg att även om batteridegradering sker, är den ofta minimal. Nyckeln till framgång med V2G är att intäkterna från att leverera energi och tjänster till elnätet överstiger de eventuella kostnaderna för ökad batteridegradering.

Grundläggande termer inom elbilsladdning

Innovativa lösningar banar väg för 100 procent förnybart

Sillekrogsbatteriet

Våra över­gripande miljö­mål

Så arbetar vi hållbart

Vi fokuserar på frågor där vi har störst påverkan på människor och miljö, och störst möjlighet att göra skillnad

Hållbar samhälls­utveckling

Omställning av transport­sekt­orn

Forskning, innovation och utveckling

leder oss mot målet