Redovisning enligt GRI SRS
Skellefteå Kraft redovisar sedan flera år arbetet med hållbar utveckling i en samlad årlig hållbarhetsredovisning. För att säkerställa en trovärdig, relevant och balanserad redovisning, tillämpar vi det globala ramverket för hållbarhetsredovisning i enlighet med GRI Standards.
Hållbarhetsredovisningen omfattar hela vår verksamhet och riktar sig till medarbetare, kunder, ägare, allmänhet, politiker, myndigheter och intresseorganisationer. Innehållet i redovisningen speglar de frågor och områden som är särskilt viktiga för våra intressenter, områden där verksamhetens påverkan på människa och miljö är som störst, och som har stor betydelse för vår affärsstrategiska riktning.
Vår hållbarhetsredovisning publiceras som en integrerad del av vår hemsida skekraft.se, med huvuddelen av informationen placerad under ”Hållbarhet”. Från och med 2023 finns även vår hållbarhetsredovisning publicerad i en hållbarhetsrapport i pdf-format vilket erbjuder en ännu mer detaljerad rapportering.
Mer om GRI Standards på www.globalreporting.org.
Har du frågor kring innehållet i vår hållbarhetsredovisning är du välkommen att kontakta oss på information@skekraft.se.
Värdekedja och intressentanalys
Från och med räkenskapsår 2025 kommer Skellefteå Kraft att rapportera in hållbarhetsrelevant information till Skellefteå Stadshus, som omfattas av den nya lagstiftningen CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Som en del av förberedelserna inför detta genomfördes under 2024 en dubbel väsentlighetsanalys enligt ESRS 2-standarden (European Sustainability Reporting Standard).
Resultatet visade att nio ämnesstandarder är väsentliga för Skellefteå Kraft, varav fyra ur både inverkan och finansiellt perspektiv. I en översyn av tidigare väsentliga frågor blev tydliga synergier uppenbara.
Processen med den dubbla väsentlighetsanalysen involverade områdesansvariga för ett flertal koncernfunktioner och representanter från olika delar av verksamheten i workshops för att kartlägga och bedöma inverkan, risker och möjligheter. Resultatet validerades av ett antal utvalda intressenter. Därefter aggregerades resultatet med de övriga dotterbolagen i Skellefteå Stadshuskoncernen och utgör därmed en integrerad del av koncernens resultat. Skellefteå Krafts väsentliga frågor ligger till grund för våra strategiska hållbarhetsbeslut och kommer att integreras i vår övergripande affärsstrategi.
Läs mer om våra fyra områden och deras viktiga frågor
Skellefteå Kraft har en diversifierad värdekedja som sträcker sig över olika områden och initiativ för att främja en hållbar samhällsutveckling. Den påverkas av en rad geografiska, geopolitiska och regulatoriska faktorer.
Uppströms fokuserar Skellefteå Kraft på att effektivt hantera sin leverantörskedja, där inköp av råvaror, utrustning och tjänster för energiproduktion och drift är centrala. Nyckelleverantörer, som tillverkare av energiteknik och transporter har en viktig roll i att säkerställa effektiva leveranser. Våra långsiktiga relationer med våra leverantörer kännetecknas av avtal, innovationssamarbeten och ömsesidiga beroenden.
Genom produktion och distribution av el från förnybara källor som vind- och vattenkraft strävar vi efter att öka den förnybara energiproduktionen och bidra till en hållbar samhällsomställning. Genom att effektuppgradera befintlig vattenkraft, strävar vi också efter att bättre nyttja vattenkraftens flexibilitet och reglerförmåga till nytta för hela det svenska energisystemet. Som lokal- och regionnätsägare till över 1 200 mil elnät arbetar vi för att bygga ut och trygga elleveranser och effekt till en region som befinner sig i en historiskt snabb tillväxt.
Vi förstärker vår roll som en hållbar aktör genom att erbjuda fjärrvärme, producerad från biobränslen, ofta restprodukter från närliggande sågverk och genom att nyttja spillvärme från lokala industrier. Detta integrerade tillvägagångssätt minimerar avfall och gynnar hållbar fjärrvärmeproduktion. En annan del av vår värdekedja är koncernens skogsinnehav som bidrar till både energiproduktion och kolinlagring.
En förutsättning för vår produktion, distribution och försäljning är en stark företagskultur, nöjda medarbetare och fungerande interna system. Våra medarbetare är en av de viktigaste resurserna, och våra HR-processer är inriktade på rekrytering, utbildning och kompetensutveckling. Den starka företagskulturen främjar samarbete och innovation, och forskning och utveckling är centrala för att driva på tekniska framsteg. Vi investerar i ny teknik och samarbeten med utbildningsinstitutioner för att utveckla och erbjuda unika energilösningar.
Nedströms fokuserar vi på att stärka regionens infrastruktur och kundrelationer. För oss är kundrelationerna en prioritet, och vi erbjuder egen kundtjänst och flera digitala kanaler för att förenkla och förbättra kundupplevelsen. Vi marknadsför våra tjänster baserat på marknadsundersökningar och genom reklamkampanjer och kundengagemang, där digitala verktyg gör det möjligt att nå både privatpersoner och företag.
Laddinfrastruktur för eltransporter bygger vi i tätt samarbete med OKQ8 som bidrar med god tillgänglighet. Vi stärker regionens infrastruktur genom att tillhanda hålla pålitliga el-, kommunikations- och fjärrvärmenät som garanterar energi och uppkoppling för både företag och hushåll. Vår satsning på snabb internetuppkoppling främjar digital tillgänglighet för både hushåll och företag i hela regionen. Genom att aktivt delta i energidebatten bidrar vi med kunskap och dialog för att stödja utvecklingen av det svenska energisystemet.
Processen för att definiera och granska våra prioriterade intressenter är en del av arbetet med koncernens kommunikationsstrategi. Kommunikationsavdelningen ansvarar för att strategin ses över regelbundet och vid behov. Under den strategiska översynen identifieras och analyseras de intressenter som inverkas av eller har en betydande inverkan på koncernens verksamhet, baserat på resultatet av den dubbla väsentlighetsanalysen.
Under 2024 genomfördes en dubbel väsentlighetsanalys och intressentdialog för koncernen som en del av förberedelserna för hållbarhetsrapportering enligt CSRD. Målet var att få en djupare förståelse för intressenternas behov och förväntningar och att använda informationen för att validera och komplettera väsentlighetsanalysen. Under året genomfördes intervjuer med medarbetare, ägare, leverantörer och samarbetspartners.
Under 2025 valideras resultatet genom dialoger med representanter från samhället.
En intressentanalys har gjorts för det helägda dotterbolaget Skellefteå Kraft Fibernät AB. Analysen genomfördes i fem steg genom att identifiera intressenter, förstå deras behov och förväntningar, prioritera dem, planera för interaktion och följa upp dialogen.
Resultatet av båda analyserna kommer att bilda input till en koncernövergripande intressentanalys som görs i samband med att kommunikationsstrategin ses över under 2025. Hållbarhetsfunktionen kommer att involveras i arbetet för att säkerställa ett värdekedjeperspektiv.
Tabellen nedan ger en översikt över våra främsta intressentgrupper och beskriver hur dialogen med dem bedrivs, samtidigt som den identifierar centrala frågor som diskuteras.
Omvärld
För att styra och utveckla verksamheten i rätt riktning, följer vi noga utvecklingen inom områden som berör morgondagens energimarknad och samhällsbehov. Med fokus på våra verksamhetsområden vattenkraft, vindkraft och transmission analyserar vi hur politiska beslut påverkar våra affärsförutsättningar.
Skellefteå Kraft arbetar systematiskt med omvärldsanalys för att kunna utveckla verksamheten i linje med trender och förändrade krav, hantera affärsrelaterade risker och ta tillvara nya affärsmöjligheter.
En övergripande omvärldsanalys sammanställs regelbundet som underlag för arbetet med företagsstrategi och verksamhetsmål. Analysen görs enligt analysmodellen PESTEL, där olika faktorer ur ett makroperspektiv identifieras som kan påverka företaget: Politiska, ekonomiska, sociala, teknologiska, miljömässiga och legala.
Ett omvärldsråd med representanter från företagets olika verksamhets- och kompetensområden har ansvar för att löpande bevaka trender och omvärldssignaler som påverkar eller kan påverka Skellefteå Kraft. Hållbarhetsperspektivet och frågor kring klimat, miljö och socialt ansvar är integrerade i omvärldsbevakningens ämnesområden.
Aktivt påverkansarbete
Skellefteå Kraft har sedan flera år valt att ta en aktiv roll i debatten om hur Sveriges omställning till hållbar energiförsörjning ska se ut. Vi medverkar i branschforum och för en aktiv dialog med beslutsfattare för att påverka opinion och lagstiftning i för oss viktiga frågor. Vi tar också fram forskningsrapporter och kunskapssammanställningar tillsammans med externa partners.
Lösningar för det svenska kraftsystemets utveckling