Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Svenska kunders nöjdhet undersöks av SKI,

Svenskt kvalitetsindex

Företagskunderna blir allt nöjdare. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Samtidigt bidrar en ökad medvetenhet bland kunder, i kombination med förändringar i branschen, till minskad nöjdhet bland privatkunder. 
 
Årets undersökning visar även att Skellefteå Kraft behåller positionen i det absoluta toppskiktet med Sveriges nöjdaste kunder i fyra av sex kategorier.

Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdhet i sex olika kategorier: privat- och företagskunder för elnät, elhandel och fjärrvärme. Årets mätning visar att de senaste fem årens trend med sjunkande nöjdhet bland energibranschens kunder brutits och vänt svagt uppåt till att nu ligga på 63,4 (63,2). Men det är bland företagskunderna nöjdheten ökar.

Rapporten visar bland annat att privatkunder blir allt mer engagerade och medvetna. Det ökar kraven på energibranschen, en bransch i förändring som under hösten dessutom infört en ny beräkningsmetod av elpriset, vilket skapat stort medialt intresse.

Förstaplats i fyra av sex kategorier

I årets undersökning behåller Skellefteå Kraft förstaplatsen i fyra av sex kategorier: Elhandel företag, Elnät privat och företag samt Fjärrvärme privat. I kategorin Fjärrvärme företag tappar Skellefteå Kraft förstaplatsen till en bronsplats, trots ökad nöjdhet bland kunderna. Även i kategorin Elhandel privat backar Skellefteå Kraft två placeringar till en femteplats.

Värt att notera är att Skellefteå Kraft ligger en bra bit över branschsnittet i samtliga kategorier.

Så placerar sig Skellefteå Kraft

Skellefteå Krafts placering inom de sex olika undersökningsområdena för branschen (placeringen från 2023 inom parantes):

  • Elhandel företag 1 (1)
  • Elhandel privat 5 (3)
  • Elnät företag 1 (1)
  • Elnät privat 1 (1)
  • Fjärrvärme företag 3 (1)
  • Fjärrvärme privat 1 (1)

Skellefteå Kraft Fibernät finns också med i SKI-undersökningen. Eftersom SKI inte gör någon branschundersökning för fibernät presenteras dock inga placeringar inom det området.

Tack för förtroendet!

Nu blickar vi framåt mot ett spännande 2025.

Tillsammans fortsätter vi bidra till att driva på omställningen av ett 100 % förnybart samhälle.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersöker kunders upplevelser av privata och offentliga verksamheter i Sverige.

Varje år genomför de en kundundersökning för att ta reda på vad det är som gör kunder nöjda och lojala.

Läs mer om Svenskt kvalitetsindex här.

I energibranschen undersöker SKI sex olika kundkategorier.

Kundnöjdheten i en SKI-mätning utgår från en skala mellan 0 och 100.

Betyg över 75 pekar generellt på en stark relation mellan företag och kund.

Så här har siffrorna för Skellefteå Kraft sett ut de senaste fyra åren.

Kundnöjdhet                  
Skellefteå Kraft 2017 2018 2019 2020 2021 2022  2023 2024 Placering 2024 (2023)
Elhandel företag 75,1 71,4 72,5 74,1 69,9 68,2 71,2 74,9 1 (1)
Elhandel privat 71,4 73,6 80,2 73,6 74,9 72,8 73,2 71 5 (3)
Elnät företag 76,1 74,0 77,1 71,9 71,6 70,7 69,6 71,7 1 (1)
Elnät privat 72,4 77,3 79,1 72,2 73,4 71,4  72,4 71,2 1 (1)
Fjärrvärme företag 72,5 77,2 78,5 78,5 72,8 75,7 70 72,2 1 (1)
Fjärrvärme privat 80,0 76,5 76,2 78,1 74 76,0 79,4 74,2 3 (1)
Fibernät företag       74,5 77,2 78,4 77,5  ** *
Fibernät privat       78,8 76,6 75,3 78,4  ** *

*SKI gör i dagsläget ingen branschmätning av fibernät och presenterar därför ingen placering.

**Data inte tillgänglig i dagsläget.

Få hjälp från vår prisbelönta kundservice

 

Skaffa ett fast eller rörligt elavtal.

Alltid med 100 % förnybar el!

Ska du bygga nytt?

Beställ din anslutning i tid