Svenska kunders nöjdhet undersöks av SKI,
Svenskt kvalitetsindex
Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdhet i sex olika kategorier: privat- och företagskunder för elnät, elhandel och fjärrvärme. Årets mätning visar att de senaste fem årens trend med sjunkande nöjdhet bland energibranschens kunder brutits och vänt svagt uppåt till att nu ligga på 63,4 (63,2). Men det är bland företagskunderna nöjdheten ökar.
Rapporten visar bland annat att privatkunder blir allt mer engagerade och medvetna. Det ökar kraven på energibranschen, en bransch i förändring som under hösten dessutom infört en ny beräkningsmetod av elpriset, vilket skapat stort medialt intresse.
Förstaplats i fyra av sex kategorier
I årets undersökning behåller Skellefteå Kraft förstaplatsen i fyra av sex kategorier: Elhandel företag, Elnät privat och företag samt Fjärrvärme privat. I kategorin Fjärrvärme företag tappar Skellefteå Kraft förstaplatsen till en bronsplats, trots ökad nöjdhet bland kunderna. Även i kategorin Elhandel privat backar Skellefteå Kraft två placeringar till en femteplats.
Värt att notera är att Skellefteå Kraft ligger en bra bit över branschsnittet i samtliga kategorier.
Så placerar sig Skellefteå Kraft
Skellefteå Krafts placering inom de sex olika undersökningsområdena för branschen (placeringen från 2023 inom parantes):
- Elhandel företag 1 (1)
- Elhandel privat 5 (3)
- Elnät företag 1 (1)
- Elnät privat 1 (1)
- Fjärrvärme företag 3 (1)
- Fjärrvärme privat 1 (1)
Skellefteå Kraft Fibernät finns också med i SKI-undersökningen. Eftersom SKI inte gör någon branschundersökning för fibernät presenteras dock inga placeringar inom det området.
Tack för förtroendet!
Nu blickar vi framåt mot ett spännande 2025.
Tillsammans fortsätter vi bidra till att driva på omställningen av ett 100 % förnybart samhälle.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersöker kunders upplevelser av privata och offentliga verksamheter i Sverige.
Varje år genomför de en kundundersökning för att ta reda på vad det är som gör kunder nöjda och lojala.
I energibranschen undersöker SKI sex olika kundkategorier.
Kundnöjdheten i en SKI-mätning utgår från en skala mellan 0 och 100.
Betyg över 75 pekar generellt på en stark relation mellan företag och kund.
Så här har siffrorna för Skellefteå Kraft sett ut de senaste fyra åren.
Kundnöjdhet | |||||||||
Skellefteå Kraft | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Placering 2024 (2023) |
Elhandel företag | 75,1 | 71,4 | 72,5 | 74,1 | 69,9 | 68,2 | 71,2 | 74,9 | 1 (1) |
Elhandel privat | 71,4 | 73,6 | 80,2 | 73,6 | 74,9 | 72,8 | 73,2 | 71 | 5 (3) |
Elnät företag | 76,1 | 74,0 | 77,1 | 71,9 | 71,6 | 70,7 | 69,6 | 71,7 | 1 (1) |
Elnät privat | 72,4 | 77,3 | 79,1 | 72,2 | 73,4 | 71,4 | 72,4 | 71,2 | 1 (1) |
Fjärrvärme företag | 72,5 | 77,2 | 78,5 | 78,5 | 72,8 | 75,7 | 70 | 72,2 | 1 (1) |
Fjärrvärme privat | 80,0 | 76,5 | 76,2 | 78,1 | 74 | 76,0 | 79,4 | 74,2 | 3 (1) |
Fibernät företag | 74,5 | 77,2 | 78,4 | 77,5 | ** | * | |||
Fibernät privat | 78,8 | 76,6 | 75,3 | 78,4 | ** | * |
*SKI gör i dagsläget ingen branschmätning av fibernät och presenterar därför ingen placering.
**Data inte tillgänglig i dagsläget.