“Jag kände från början att det var ett schysst bolag som värnar om både medarbetare och kunder”
Adrian såg en möjlighet att bredda sin erfarenhet och bygga på sitt nätverk, samtidigt som han ville förstå sin arbetsplats bättre. Därför tvekade han inte en sekund på att söka tjänsten som företagsrådgivare när den kom ut, där han nu kan kombinera dessa mål.
Om Adrian
Yrke: Företagsrådgivare
Företag: Skellefteå Kraft
Hur länge har du jobbat på Skellefteå Kraft?
Jag började arbeta på Skellefteå Kraft som privatsäljare oktober 2019 och fortsatte som kundrådgivare i april 2020 när jag blev fast anställd. I maj 2023 klev jag på tjänsten som företagsrådgivare.
Hur kommer det sig att du ville jobba som företagsrådgivare?
Jag har jobbat inom företaget under några år och provat på att jobba som både privatsäljare och kundrådgivare. Jag kände att jag ville utvecklas vidare och fylla ryggsäcken med ytterligare erfarenheter så när tjänsten som företagsrådgivare dök upp tvekade jag inte en sekund på att söka. Dessutom hade jag hört mycket gott om gruppen och människorna som idag är mina närmsta kollegor och med facit i hand kan jag säga att det stämmer till 100%. Kollegorna är det viktigaste för mig för att trivas på jobbet, och i vår grupp är det väldigt högt i tak och alla ställer upp för varandra när det behövs. Det älskar jag!
Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Ingen dag är den andra lik egentligen. Arbetet är väldigt varierande även om allt är kopplat till rådgivning. Vi startar alltid dagen med ett pulsmöte (morgonmöte). Där vi i gruppen pratar om hur det ser ut för oss alla samt om det är något viktigt vi bör känna till.
Därefter tar jag alltid upp mejlen och kikar på vad som kommit in och svarar på de mejl jag fått. Såklart blir det även mycket samtal under dagarna, både med nya och befintliga kunder. Många tänker att vi mest pratar med nya kunder men att ta hand om och hjälpa befintliga är minst lika viktigt för oss.
När man jobbar som företagsrådgivare händer det också att man far ut på kundbesök, vilket alltid är roligt!
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det finns många saker som är så bra med mitt jobb. Det är bland annat mina kollegor och företaget i sig som gör att jag trivs så bra. Annars är variationen något jag verkligen tycker om, det blir något nytt varje dag. Det ger mig också energi när vi får tacksamhet tillbaka från våra kunder. Det är så vi vet att vi faktiskt gör ett bra jobb.
Hur jobbar ni med säkerhet i ditt jobb?
Det vi måste tänka på extra mycket när vi hanterar så mycket kundärenden är GDPR. Vi vill att alla våra kunder ska känna sig trygga med oss och därför följer vi lagen väldigt noga. Inga osäkerheter ska få finnas. Sedan arbetar vi med den fysiska säkerheten med skyddsglas i receptionen, vi har larmknapp om vi skulle känna oss hotade som exempel.
Vilken typ av utbildning behövs för att jobba med det du gör?
Hos oss behöver du ha en avslutad gymnasial utbildning, och gärna några års erfarenhet av försäljning B2B. Sedan är det faktiskt personliga egenskaper som väger tyngst. Det hjälper till om du är en social och engagerad person.
Vad gör dig stolt över Skellefteå Kraft?
Det första jag tänker på är att det är en fantastisk arbetsgivare som tar väl hand om sina medarbetare. Sedan är det ett schysst bolag som verkligen värnar om sina kunder. Vi sätter alltid kunden först och vill deras bästa, vi jobbar helt enkelt för kunden vilket genomsyrar hela företaget. Det har jag känt redan från början.
Sedan är jag även stolt över att vi är ett företag som alltid vill ligga i framkant, med 100% förnybar energi. Det är en drivkraft på hela företaget och speciellt att vi alltid vill ligga steget före.