Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

“Jag älskar att prata med människor och att hjälpa andra”

Som kundrådgivare står kundrelationen hela tiden i fokus och de personliga egenskaperna väger tungt i yrkesrollen. Cecilia tröttnar aldrig på samtalen och älskar att hjälpa till.

Om Cecilia

Yrke: Kundrådgivare
Företag: Skellefteå Kraft

Hur länge har du jobbat på Skellefteå Kraft?

Jag har jobbat på Skellefteå Kraft sedan 2020 år. 

Hur kommer det sig att du ville jobba som kundrådgivare?

Arbete inom service har alltid varit det naturliga valet för mig. Innan jag kom hit arbetade jag i butik i tio år, så det kommer väl därifrån någonstans. Sedan är det lite annorlunda att arbeta som kundrådgivare. Framför allt är det häftigt att jag, genom min kunskap, kan hjälpa någon direkt över telefon. Jag älskar ju att få prata med människor och går alltid in med viljan att hjälpa andra.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

Varje dag börjar med ett pulsmöte, eller morgonmöte, där vi går igenom dagen och arbetsfördelningen. Här ser vi till att alla kanaler är bemannade. Vissa sitter i telefon, vissa bemannar chatten, vissa bemannar mejlen eller bevakar sociala medier där vi svarar på kommentarer. Sedan ska receptionen också alltid vara bemannad eller kuren, som det kallas vilket sitter i anslutning till receptionen. Där tar vi emot kunder eller sitter med administrativt arbete. I reception och i kuren har vi ett rullande schema och därför varierar det vilka som sitter där för dagen.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Kundrelationen, hundratioprocent. Det är superkul. Jag kan aldrig tröttna på samtalen.

Hur jobbar ni med säkerhet i ditt jobb?

När det kommer till säkerheten för oss i receptionen, så har vi en larmknapp om vi skulle känna oss hotade på något sätt. Vi får mycket spammail och klickar aldrig på några konstiga länkar bland annat. När det kommer till våra kunder så arbetar vi såklart med GDPR. Vi tänker på det i varje samtal och måste alltid säkerställa att det är rätt person vi pratar med.

Vilken typ av utbildning behövs för att jobba med det du gör?

Du behöver faktiskt ingen speciell utbildning utan det räcker med en avslutad gymnasial utbildning och känsla för service. Personliga egenskaper väger tyngre än något annat. Har du ett stort engagemang så har du helt enkelt nöjda kunder.

Vad gör dig stolt över Skellefteå Kraft?

Det gör mig stolt att vi arbetar så mycket med hållbarhet som vi gör och att vi står för att arbeta mot 100% förnybar energi. Vi hjälper samhället med smarta lösningar för att underlätta deras vardag som exempelvis spotprisoptimering. Sedan är vi ett enormt drivande företag, vi vill alltid gå framåt och ligga i framkant. Vi lägger om hela företaget och satsar enormt mycket på investeringar som i slutändan ska gynna våra kunder, klimatet och samhället.

Möt fler av Skellefteå Krafts medarbetare

Högspänning

Möt alla deltagare

Bli en del av före­tagets kraft. Bygg en för­nybar fram­tid med oss.