5 januari 2024

Driftstörningar i Skellefteå Krafts fjärrvärmenät

Den stränga kylan orsakar just nu ett kritiskt läge i Skellefteå Krafts fjärrvärmeverksamhet.

Vid sträng kyla behöver Skellefteå Kraft använda våra oljepannor som spetslast för att kunna hålla tillräckligt hög temperatur i fjärrvärmenätet. Kylan har dock orsakat problem för leveranserna av oljan som används som bränsle i dessa pannor.

Skellefteå Kraft gör allt vi kan för att få tag i den olja som behövs för att fylla på där behovet är störst. Men från idag fredag kommer bränslebristen att få konsekvenser för en del av Skellefteå Krafts fjärrvärmekunder. Störst är risken i Skellefteå. De kunder som drabbas kommer först att märka att varmvattnet försvinner. Värmen i elementen minskar succesivt under omkring 2-3 timmar.

Samtidigt som vi arbetar intensivt för att lösa situationen uppmanar vi alla fjärrvärmekunder i Skellefteå att dra med lite på användningen av värme och varmvatten. Om många minskar sin förbrukning lite så kommer färre kunder att drabbas av värme- och varmvattenbortfall. Detta gäller fram till dess att den stränga kylan släpper vilket enligt prognos från SMHI sker på söndag afton.

Vilka områden som är drabbade och aktuell status finns på avbrottskartan på https://driftinfo.skekraft.se

Elin Ala, pressansvarig Skellefteå Kraft
Mejl: elin.ala@skekraft.se