Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

22 november 2022

Skellefteå Kraft får fortsatt höga kundbetyg i en tid då rekordmånga kunder söker råd

De höga elpriserna och en oro på elmarknaden gör att rekordmånga kunder sökt råd under året. Trots det höga trycket visar resultatet i den senaste kundundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex, SKI att Skellefteå Kraft lyckats ta hand om sina kunder på ett tillfredställande sätt

Skellefte Krafts huvudkontor i Skellefte

När Sveriges energikunder rankar hur nöjda de är med sina leverantörer i 2022 års upplaga av kundundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, fortsätter Skellefteå Kraft att placera sig bland de fem främsta företagen inom samtliga kategorier.

Vi börjar nu ha ett antal utmanande år bakom oss med omvärldsfaktorer som påverkat oss alla, både företag och privatpersoner. Då inte minst ekonomiskt. Att ge våra kunder den service de förväntar sig har alltid varit, och kommer alltid vara, högsta prioritet för oss på Skellefteå Kraft. I år har antalet kunder som söker råd slagit alla rekord och trots att vi fördubblat personalstyrkan som jobbar med detta har telefonköerna varit längre än vi önskat. Därför är jag väldigt glad över att våra kunder ändå gett oss så höga betyg att vi placerar oss långt över branschsnittet, säger Sanna Lundström, affärsområdeschef Marknad, Skellefteå Kraft.

Gällande kundnöjdhet för elnät och fjärrvärme behåller Skellefteå Kraft sina topplaceringar från förra årets undersökning, därutöver placerar de privata fjärrvärmekunderna Skellefteå Kraft först i rankingen i år. Skellefteå Kraft hamnar på en fjärde plats bland de privata elhandelskunderna och på en femte plats bland företagskunderna.

Att vi lyckas behålla våra två förstaplaceringar hos elnätskunderna visar att de insatser vi genomfört under året gjort skillnad. Vi kommer inte bara fortsätta underhålls- och utbyggnadsprojekten utan intensifiera dessa under kommande år för att möjliggöra omställningen, möta den stigande efterfrågan på el från både privatpersoner och företag samt tryggade elleveranser, säger Clas Berglund, vd Skellefteå Kraft Elnät AB.

Skellefteå Krafts placering inom de sex olika undersökningsområdena (föregående års placering inom parantes):

  • Elhandel företag: 5 (2)
  • Elhandel privat: 4 (1)
  • Elnät företag: 1 (1)
  • Elnät privat: 1 (1)
  • Fjärrvärme företag: 2 (2)
  • Fjärrvärme privat: 1 (2)

Fakta: Svenskt kvalitetsindex, SKI, genomför varje år en av Sveriges största nöjd kund-undersökningar inom en rad olika branscher.  Mer om undersökningen: https://www.kvalitetsindex.se/branschundersokningar/energi/

För mer information kontakta:
Sanna Lundström, affärsområdeschef Marknad, Skellefteå Kraft
Mobil: 070-772 88 20
E-post: sanna.lundstrom@skekraft.se