Barnfamiljer och boende på mindre orter har mest att tjäna på elbil
Antalet laddbara fordon på svenska vägar ökar. De finns flest elbilar i Stockholmsregionen och Göteborgsområdet, medan norra Sverige och Sydsverige har lägst andel elbilar.
Boende i storstad mer benägna att skaffa elbil
Undersökningen visar, bland svenskar 18-79 år, att attityden till att skaffa elbil i dagsläget går i linje med fördelningen av antalet elbilar. Det är en signifikant högre andel boende i storstäder som kan tänka sig att skaffa en elbil inom fem år, än boende i medelstora städer och mindre orter.
En ologisk snedfördelning menar Skellefteå Kraft.
– Vi ser att sättet man kör på i mindre orter eller som barnfamilj passar elbilen som fordon. Det är relativt korta sträckor till träning eller butiken men mer frekvent än i storstäder. I takt med att vi bygger ut publik laddning runt om i Sverige tror vi fler i de här grupperna kommer upptäcka att elbilen både är bättre för klimatet och billigare för plånboken, säger Sanna Lundström, tf affärsområdeschef marknad och innovation på Skellefteå Kraft.
Så många i storstad respektive medelstor stad och mindre orter kan tänka sig skaffa en elbil inom de närmaste fem åren
I undersökningen svarade boende i storstad, medelstor stad samt mindre ort/landsbygd så här:
Källa: Kantar Sifo och Skellefteå Kraft 2021.
Det här kan få fler människor att köpa en elbil
I undersökningen fördelades svaren så här (det gick välja flera svarsalternativ):
Källa: Kantar Sifo och Skellefteå Kraft 2021.
Undersökningen visar att så här ofta kör man bil
Undersökningen visar att så här ofta kör de svarande bil:
Källa: Kantar Sifo och Skellefteå Kraft 2021.
Utbyggnad av publika laddstationer
Utbyggnaden av publika laddstationer är ett rikstäckande projekt som Skellefteå Kraft driver tillsammans med OKQ8.
Över 800 laddplatser, drivna med Skellefteå Krafts 100 procent förnybara el, byggs på 300 servicestationer fram till 2026. Effekten på supersnabbladdarna är 150 kW. En laddning mellan 20–80 procent av batteriets kapacitet går på cirka 30 minuter.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes via Kantar Sifos riksrepresentativa webbpanel under tidsperioden 17 – 28 juni 2021. 2002 intervjuer har samlats in bland svenskar 18-79 år som planerar att skaffa, en för dem ny bil, inom de kommande tre åren.