Förnybar kraft bakom blixtrande blåljus
Bilen som Josefin Ekerstrand tar en paus med vid Skellefteå Krafts supersnabbladdare hos OKQ8 nära Danderyds sjukhus norr om city ser ut som en helt vanlig gul ambulans i Stockholm med gröna reflexer och blå utryckningslampor.
Men det är en betydande skillnad. En markering vid den lilla laddluckan längst fram till vänster på bilen avslöjar nämligen att det här utryckningsfordonet är helt eldrivet, vilket väcker uppmärksamhet bland invånarna.
– Det är jättekul! Många reagerar och tycker att det är positivt att vi testar. Vi är något slags förebild, säger hon.
Redo för akuta larm
Den eldrivna ambulansen är i drift måndag till fredag och avsedd för lite lugnare transporter, men där patienterna ändå kan vara mycket sjuka. Uppdragen går vanligtvis fram och tillbaka i Stockholms län och besättningen ska hela tiden vara redo att ta väldigt akuta larm om man är i närheten av ett hjärtstopp.
Josefin Ekerstrand, som är specialistutbildad ambulanssjuksköterska med tio år i yrket, tjänstgör både i den så kallade transportambulansen och i akutambulans som får de tuffaste uppdragen.
– Det är skillnad på vilken kompetens och utrustning som finns i de olika enheterna, förklarar hon.
Lärt känna bilen
Rutiner kring laddningen var den stora frågan när elambulansen sattes i drift i vintras. Hur länge skulle elen räcka? Var skulle man ladda? Arbetsdagen för en ambulans är väldigt oförutsägbar och fordonet måste fungera i alla lägen.
Inför vintern har man lärt sig mer om hur bilen och batteriet fungerar.
– Det blir stor skillnad på räckvidden de riktigt kalla dagarna. Då anpassar vi körstilen och sänker hastigheten något. Även last och väderlek påverkar hur långt bilen går men en laddning räcker cirka 25-30 mil. Är det kallt och du brassar på värmen drar den mer. Vi behöver oftast ladda en gång per pass under vintern, men det var mer sällan i somras.
Viktigt med fler snabbladdare
Ambulansverksamheten där Josefin Ekerstrand arbetar har valt att ansluta sig till OKQ8 och deras företagskort. I en ”app” ser personalen var det finns lediga snabbladdare, exempelvis stolparna nära Danderyds sjukhus som är relativt nya.
– De är toppen, de får gärna bygga ut så mycket som möjligt! När man kommer ut lite perifert från Storstockholm är det inte lika lätt, förklarar hon.
Josefin Ekerstrands önskemål håller på att bli verklighet.
Platserna för supersnabbladdning blir fort fler i det nätverk som Skellefteå Kraft bygger tillsammans med OKQ8. Satsningen ska leda till totalt 800 laddplatser på 300 OKQ8-stationer fram till 2026.
Idag är det totala antalet laddplatser närmare 300 stycken och av dem finns 70 i Stockholms län; Arlanda Stad, Danderyd, Gustavsberg, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nykvarn, Nynäshamn, Saltsjö-Boo, Sollentuna, Solna (på tre ställen), Täby, Upplands Väsby och Årsta.
Inom kort öppnar ytterligare sex laddpunkter i Järfälla.
Ökad trygghet
Stockholmsområdet är självklart viktigt men ambitionen för både Skellefteå Kraft och OKQ8 är att alla ska ha tillgång till supersnabbladdning, överallt i Sverige.
Utöver de 800 laddplatserna för personbilar bygger Skellefteå Kraft också laddning för tunga fordon tillsammans med OKQ8 och Volvo Lastvagnar på 41 olika platser i Sverige under 2023/2024.
Den omfattande satsningen kommer bland annat att innebära en ökad trygghet för Josefin Ekerstrand och hennes arbetskamrater.
– Jag tycker jättemycket om elambulansen, den är skön, mjuk och tyst. Att den är tyst gör det lättare att kommunicera, både för patienter och personal. Och det är bra att laddnätverket håller på att byggas ut. Det underlättar mycket för oss om vi ska känna oss helt lugna och trygga med bilen, säger Josefin Ekerstrand – redo för nya uppdrag i sin eldrivna ambulans.