Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Frågor och svar

Undrar du över något? Sök här:
Hittar du inte vad du söker?
Ställ din egna fråga i vårat kundforum
Till kundforumet

Alla frågor och svar

Välj kategori:

Om det är första gången som du ska beställa bredbandstjänster så börjar du med att koppla en nätverkskabel från uttaget i väggen direkt in i din dator. 

När du sedan öppnar en webbläsare så landar du per automatik i vår tjänsteportal. Där registrerar du din användare och väljer den tjänst som passar dig bäst.

Om du redan har bredbandstjänster, men vill lägga till eller ändra någonting så loggar du in på tjänsteportalen

Använder du en router?

Om du går in i tjänsteportalen via en router/wifi så behöver du en förkonfigurerad router, det vill säga en router som har ett nätverksnamn och ett lösenord. Du kopplar routern (ingången där det står WAN eller internet) till tjänstefördelaren (LAN1) med en nätverkskabel. Sök upp wifi-nätverket på din dator/platta/telefon och skriv in lösenordet/nätverksnyckeln. Gå sedan in på webbläsaren så hamnar du i tjänsteportalen och kan beställa bredbandstjänster.

Vad går snabbast?

Om du beställer en internettjänst via tjänsteportalen blir din port aktiverad direkt, och du är igång med internet inom några minuter. Om du beställer av tjänsteleverantören kan det ta någon vecka. Vi rekommenderar att du beställer tjänster via tjänsteportalen för att komma igång direkt.

Om du beställt dina bredbandstjänster via vår tjänsteportal så kan du säga upp dem på Skekraft.net eller hos din tjänsteleverantör. 

Har du tecknat dina bredbandstjänster på annat sätt så gör du uppsägningen hos din tjänsteleverantör.

 

 

 

Är du redan kund så behöver du ett användarkonto för att administrera dina tjänster på tjänsteportalen. Vill du ändra din tjänst så behöver du först skapa en användare. Du måste då sitta i din bostad när du skapar din användare.

När du vill säga upp eller ändra tjänster går du enkelt in och gör det på ”Mina tjänster” i tjänsteportalen, alternativt hos din tjänsteleverantör.

Beställning av fiberindragning gör du i vår portal, där står också vilka villkor som gäller. Vid frågor rörande fiberdragning så kan du kontakta vår Kundservice som gärna hjälper dig vidare. 

 

Alla kunder inom vårt fibernät som bor i villa eller är hyresgäst hos Skebo/Heimstaden har möjlighet att beställa supersnabbt internet. Hastigheterna är på 250, 500 eller 1000 Mbit/s.

 

Så här gör du som bor i villa

1. Gå in på vår tjänsteportal från den adress du vill ha supersnabbt internet till. Beställ din uppgradering under kategorin Övriga tjänster. Uppgraderingen tar 10 dagar och kostar 1 995 kr inklusive moms.
2. När din anslutning är uppgraderad tänds tjänster för 250, 500 och 1 000 Mbit/s upp för dig på portalen, och blir beställningsbara. Månadsavgiften varierar beroende på vilken hastighet och leverantör du väljer.

Så här gör du som hyr lägenhet av Skebo eller Heimstaden

1. Gå in på skekraft.net, och klicka på Internet. Är tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s valbara, väljer du den leverantör som passar dig. Månadsavgiften varierar beroende på vilken leverantör och hastighet du väljer.
2. Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s måste du först klicka på Övriga tjänster och beställa en uppgradering. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. Sedan kan du välja tjänsteleverantör enligt ovan.

Om du hyr av en privat fastighetsägare eller bor i bostadsrättförening

1. Du som är fastighetsägare för ett privat flerbostadshus kan kontakta oss och göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter. 

En uppgradering av fiber kostar 1 995 kronor för dig som bor i villa. I de allra flesta fall behöver utrustningen i din bostad bytas ut och uppgraderas innan du kopplas upp mot fibernätet.

Om du hyr lägenhet av Skebo eller Heimstaden så är en uppgradering av fiber kostnadsfri. Månadskostnaden varierar beroende på vilken tjänsteleverantör du väljer.

En uppgradering av fiber tar 10 arbetsdagar för dig som bor i villa. När du fått uppgifter från oss att uppgraderingen är färdig så kan du välja tjänsteleverantör i vår tjänsteportal.

För dig som hyr lägenhet av Skebo/Heimstaden

Om ditt hus redan är uppgraderat kan du redan nu beställa supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s direkt i vår tjänsteportal.

Ser du inte tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s behöver fastighetens fibernätsanslutning först uppgraderas. En uppgradering av fiber kan du själv beställa i tjänsteportalen under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar.

När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.

Vi tillämpar principen att den som äger en fastighet – villa, flerbostadshus eller industrilokal betalar engångsavgiften för en uppgradering av fiber. Den som nyttjar en tjänst i nätet, exempelvis en hyresgäst i ett flerbostadshus, betalar tjänsteleverantörens löpande avgifter för sina tjänster.

Skebo/Heimstaden

En uppgradering av fiber blir beställd av fastighetsägaren eller dig som hyresgäst. En uppgradering av fiber beställer du i tjänsteportalen under kategorin Övriga tjänster. Därför betalar du som hyresgäst ingen engångsavgift för din uppgradering, utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s.

To access our broadband services, please follow these steps:

  1. Insert one end of a ethernet cable directly into the broadband socket, and the other end into the ethernet port on your preferred device.

2. Start your web browser. You will automatically be redirected to our service portal, where you can choose between available internet providers and broadband services. 

If you have further questions, please contact us

 

Skellefteå Kraft Fibernät AB äger och driver fibernät, i huvudsak inom Skellefteå kommun.

Vi erbjuder en snabb och driftsäker fiberinfrastruktur till kommunens invånare, företag och samhällsfunktioner. Infrastrukturen möjliggör dessutom öppen konkurrens mellan olika typer av telekomoperatörer.

Skellefteå Kraft Fibernät AB är ett helägt dotterbolag till Skellefteå Kraft AB.

Ett starkt och välutbyggt fibernät är centralt för ett modernt samhälle. Med vårt fibernät och våra kommunikationslösningar skapar vi bättre förutsättningar för att leva och verka i hela regionen.

Drygt 9 av 10 hushåll är anslutna till vårt fibernät, eller har fiber i sin absoluta närhet. 

 

På vår utbyggnadsportal kan du se information om pågående utbyggnadsprojekt, vilka som är aktuella för utbyggnad och tidsplaner. Har du frågor om ditt pågående utbyggnadsprojekt kan du även prata med kontaktpersonen för ditt område.

Du kan ansluta ditt hus först och sedan aktivera en tjänst när det passar dig. Du behöver alltså inte betala någon månadsavgift förrän du aktiverat en tjänst.

Vad det kostar att ansluta sig via ett utbyggnadsprojekt varierar och beror på förutsättningarna i varje enskilt område. Områdets storlek, rätten till stöd och hur många som är intresserade spelar alla en roll i slutkostnaden. 

Vi har satt vår tidsplan i samråd med Skellefteå kommun. Rent praktiskt så kan det dock vara svårt att utföra alla utbyggnadsprojekt på en och samma gång. 

Det finns ett flertal faktorer som påverkar vår tidsplan, några exempel är: möjligheter till stödmedel, geografi, infrastruktur och tekniska förutsättningar. 

 

 

Kostnaden för att installera fiber varierar beroende på dina förutsättningar. Har du en villa eller ett radhus kan du skriva in din adress här. Där kan du se din möjlighet att installera fiber och till vilket pris.

Bor du i en lägenhet behöver du först ta reda på om huset du bor i har fiber från Skellefteå Kraft. Om det har det kan du enkelt komma igång med bredbandet genom att följa instruktionerna du hittar här.

Om du har fiber från oss i din fastighet så ser du vilka tjänsteleverantörer du kan välja i vår tjänsteportal.

Där kan du också beställa den tjänst som passar dig bäst. 

Om du bor i en villa kan du använda din fiberanslutning förutsatt att du har en UPS (avbrottsfri kraft) hemma.
Vid strömavbrott håller vi vår utrustning i noderna strömsatta med batterier och reservkraft.
Om du har en UPS som håller igång utrustningen hemma hos dig kan du surfa trots strömavbrott. 
UPS i olika prisklasser finns att köpa i de flesta elektronikaffärer.

Bor du i en lägenhet behöver du vända dig till fastighetsägaren för att få svar på frågan.