Är du utan ström? Vi är ledsna över att det dröjer. Trots höjd beredskap gör vädret att det tar längre tid att få tillbaka strömmen. Här kan du följa aktuell driftinformation.
Du kan välja mellan att logga in i appen med bank-id, mobilt bank-id eller med ditt användarnamn och lösenord. Som ny kund så använder du ditt personnummer och kundnummer. Om du vill ändra användarnamn eller lösenord så gör det det på Mina sidor.
Du som är elnätskund hos Skellefteå Kraft kan se din elförbrukning i appen per dag, månad och år. Elförbrukningen blir vanligtvis uppdaterad följande dag, på morgonen.
Om din anläggning är utanför Skellefteå Krafts elnätsområde ser du din elförbrukning när månaden är slut, och efter ditt elnätsbolag skickat din totala elförbrukning för månaden till oss.
För att kunna se din förbrukning per timme och dag behöver du ett timmätt elavtal.
Du kan välja ett timmätt elavtal i appen och på Mina sidor. Ditt elnätsbolag har tre månader på sig att meddela oss om att du är timmätt.
Det kan vara nödvändigt att byta ut din elmätare. Bytet utförs av ditt elnätsbolag och är gratis.
Du kan jämföra din förbrukning under ”tjänster”. Gå sedan in på ”graf” eller ”diagram” och klicka på ikonen uppe till höger, för att få fram en jämförelse.
Du hittar dina fakturor under ”dokument”. Där kan du också se dina aktuella avtal.
Om du har frågor kring din faktura så kan du kontakta vår Kundservice, som gärna besvarar dina frågor.
Du kan teckna avtal i appen under ”dokument” och fliken ”avtal”.
Driftkartan hittar du under ”driftinfo”. Där har du också möjlighet att göra en generell felanmälan, samt felanmälan för el och fjärrvärme. Du hittar också driftkartan i länken nedan.
Du hittar knappen för att logga ut från appen under ”mer”. Om du loggat in med bank-id blir du automatiskt utloggad.
För att lägga till en användare som också ska kunna logga in i appen och se anläggningsinformation, följ dessa steg:
1. Logga in på Mina Sidor
2. Klicka på Mitt Konto
3. Välj dela anläggningsinformation
4. Välj om du vill dela anläggningsinformation med en befintlig Skellefteå Kraft kund eller skapa en ny användare.
5. Där lägger du till användarnamn och lösenord till den nya användaren och du kan även lägga till personnummer om du vill att den andra personen ska kunna använda Bank-ID vid inloggning.
Du som som äger sidan måste ange ditt lösenord för att ändringen ska sparas.
Har du aldrig ändrat ditt lösenord är det samma som ditt kundnummer.
6. Efter att användaren är skapad behöver du gå tillbaka till ”Dela anläggningsinformation” och klicka på den användare du precis skapat.
Därefter skrollar du längst ned på sidan och klickar på ”Lägg till anläggning” samt väljer vilken information användaren ska ha tillgång till.
Om anläggningen med dina solceller ligger utanför Skellefteå Krafts elnätsområde behöver du kontakta din nätägare. När anläggningen är startklar skickar ditt elnätsbolag en så kallad mottagningsplikt till oss.
När vi fått mottagningsplikten från ditt elnätsbolag så tar vi kontakt med dig. Då är det dags att teckna avtal för din produktion.
Bor du i Skellefteå Krafts elnätsområde går du tillväga enligt följande för att ansluta en mikroproduktionsanläggning.
Ja, du kan absolut köpa solceller via oss. Steg ett är att göra en intresseanmälan på vår hemsida. Du blir sedan kontaktad av våra rådgivare, som gärna besvarar eventuella frågor.
2. När du skickat in din intresseanmälan kommer vi att kontakta dig. Efter att vi haft kontakt får du en skräddarsydd offert som passar just din fastighet. Vi guidar dig också kring de avdrag och finansieringslösningar som finns tillgängliga kopplat till din investering.
3. Vår underleverantör kontaktar dig gällande tid för leverans och installation. De hör av sig inom cirka 4-6 veckor från den dagen du skrev på avtalet.
Installationen tar vanligtvis cirka 2-3 dagar. Du behöver inte vara hemma, men installatören behöver få tillgång till fastigheten. Den största delen av installationen sker utomhus.
I vissa fall behöver elmätaren bli utbytt innan driftsättning. Det är för att möjliggöra mätning av din producerade el till elnätet.
När vi har fått in färdiganmälan så gör vi en besiktning innan anläggningen får tas i drift. Det kan ta tio arbetsdagar från att vi mottagit färdiganmälan till dess att besiktningen sker.
4. Allt är klart och driftsatt – nu kan du låta taket göra jobbet. Den el du själv inte använder kan du sälja till ett elbolag.
Din mikroproduktionsanläggning har ett eget unikt anläggnings-id, som inte är sammankopplat med din anläggning för konsumtion. Om du har frågor kring avdrag, momsplikt eller annat som rör skatt ber vi dig kontakta Skatteverket.
Solceller omvandlar solenergi till elektricitet. Elektriciteten använder du själv, för att minska elförbrukningen i fastigheten. När elproduktionen är högre än elförbrukningen uppstår ett överskott. Överskottet går att sälja till ditt elhandelsbolag efter du tecknat ett mikroproduktionsavtal.
Förenklat förklarat är det en smart energitjänst som styr din elanvändning mot timmarna när priset är som lägst. Genom att koppla upp dina smarta enheter, som elbil och laddbox, ser systemet till att din bil laddas till den nivå du önskar och att laddningen sker när elen är som billigast. Även kallat för spotprisoptimering.
Smart styrning kostar ingenting extra och finns tillgängligt i appen för alla som tecknat elavtal efter 1 oktober 2023.
Om du är kund idag och vill ha tillgång till smart styrning behöver du teckna om ditt elavtal. Det gör du enklast via Mina sidor eller i appen, men du kan såklart även ringa vår prisbelönta kundservice på 0910-772550 så hjälper vi dig.
För dig som tecknat ditt elavtal efter den 1 oktober 2023 så ingår det helt automatiskt.
Jeps keps! Du kan ansluta flera elbilar och laddboxar. Däremot: Har du flera boenden – till exempel ett fritidsboende – så behöver du ansluta bilen och boxen till båda anläggningarna.
Du måste inte, men vi rekommenderar det. Låt då boxen vara den som i första hand styr laddningen, eftersom den oftast är snabbare och mer pålitlig. Genom att även lägga till bilen får du fler inställningsmöjligheter kring hur du vill att bilen laddar. T.ex. till vilken batterinivå du vill att bilen alltid laddar till.
När du ska slå av smart styrning på en enhet så kommer du även få frågan om du vill stänga av det på dina andra enheter.
Bilen kommer ladda till den nivå du ställt in i appen. Vill du ladda mer eller på andra tider så slår du bara av smart styrning, så laddar bilen direkt. Tänk på att:
– Se till att bilen inte har någon begränsning, om du vill ladda upp till 100% inför en långkörning.
– Lastbalansering kan påverka optimeringen, om du har smart styrning aktivt och du har hög förbrukning i övrigt.
För att avsluta tjänsten Smart styrning behöver du kontakta kundservice.
Ja, det kan du. Däremot kan det vid vissa tillfällen påverka optimeringen av din laddning, till exempel när det är väldigt kallt ute eller när förbrukningen hemma är hög av andra anledningar.
Du får din faktura för december 2022 under vecka 2, 2023. När din faktura är producerad kan du se den på Mina sidor och i vår app. Observera att första dagen ser du beloppet, dagen efter kan du öppna den.
Elräkningen för december blir för många större än vanligt. Det är dock helt beroende av vilket elavtal du har och hur din elförbrukning ser ut.
Om du har ett rörligt elavtal med månadssnittpris, med en förbrukning på 2500 kWh, kan elräkningen hamna på cirka:
Observera att kostnaden är ett uppskattat värde och helt beror på din förbrukning och vad du har för elavtal. Elnätskostnad tillkommer från ditt elnätsbolag. För kunder som har timpris kan elpriset vara högre eller lägre beroende på hur man optimerat sin elanvändning.
Om du inte kan betala din faktura i tid rekommenderar vi att du kontaktar Kundservice så snart som möjligt.
I vissa enskilda fall erbjuder vi anstånd till privatpersoner för att kunna betala fakturan senare.
Det finns kreditföretag som erbjuder så kallade ”ellån”, vilket brukar innebära ett lån som ofta är väldigt dyrt med hög ränta. Undersök det noggrant innan du överväger ett sådant erbjudande för att undvika tråkiga överraskningar.
Undrar du vilket kontonummer vi har? Vi använder både Plusgiro 89 83 02-5 och Bankgiro 5750-7634 som betalningsform, så du kan välja själv. På våra inbetalningskort är det plusgirokontot som används.
Om du ska betala din faktura från ett utländskt konto så använder du följande kontouppgifter:
IBAN: SE7395000099604208983025
BIC: NDEASESS
Kom ihåg att märka inbetalningen med OCR-/fakturanummer.
Om du saknar ett inbetalningskort på din faktura så innebär det att ditt autogiro är aktivt.
Autobetalning är en tjänst kopplad till e-faktura som vissa banker erbjuder. Det brukar innebära att du inte behöver godkänna din faktura före betalning. Har du frågor kring autobetalning kan du kontakta din bank.
Om din faktura inte betalats i tid skickar vi vanligtvis en påminnelse till dig ungefär en vecka efter förfallodagen. Vi skickar alltid påminnelsen via vanlig post.
Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta som läggs på din nästa faktura.
Om du får en påminnelse trots att du redan betalat aktuell faktura ber vi dig först kontrollera att uppgifterna i betalningen till din bank överensstämmer med din faktura.
Om det fortfarande är oklart varför du fått en påminnelse, kontakta Kundservice så undersöker vi vad som hänt.
Vi erbjuder flera olika alternativ för fakturering och du kan därför enkelt välja det som passar dig bäst för att ha koll på dina nya fakturor och betalningar.
Du hittar alla dina fakturor på Mina sidor. Där finns både dina aktuella och tidigare fakturor i PDF-format.
Ibland kan det vara svårt att veta vad alla delar på en faktura innebär. Här hittar du en fakturaförklaring som beskriver de olika delarna din elfaktura består av.
Om du fortfarande har funderingar så är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna besvarar dina frågor.
Vi erbjuder flera olika faktura- och betalningsalternativ för dig att ta emot och betala din faktura med.
Har du frågor om betalningsalternativ och faktureringssätt är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice.
Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Vi anstränger oss alltid för att vara så tydliga som möjligt.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
En Myndighetsavgift består av tre avgifter som rör ditt elnät: elsäkerhetsavgift, elberedskapsavgift och nätövervakningsavgift. De finansierar olika delar av statens verksamhet inom elområdet. Avgifterna är beslutade av riksdag och regering.
Elsäkerhetsavgiften finansierar Elsäkerhetsverkets arbete, till exempel att förebygga att människor och egendom skadas av el.
Elberedskapsavgiften finansierar delar av Svenska Kraftnäts arbete. De ansvarar bland annat för att erbjuda en effektiv och säker överföring av el på stamnätet och ser till att elsystemet är i balans.
Nätövervakningsavgiften finansierar delar av Energimarknadsinspektionens arbete.
Ja, Skellefteå Kraft samarbetar med den digitala brevlådan Kivra.
Om du inte redan är ansluten, så kan du registrera dig på Kivras hemsida. Om du är ansluten sedan tidigare så kommer vi skicka fakturorna till din digitala brevlåda.
Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro gör du snabbast via din internetbank eller på Mina sidor.
Du kan också fylla i och skicka in den här blanketten till oss.
Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank.
Vid anmälan av e-faktura behöver du ange ditt kundnummer. Det hittar du på din avtalsbekräftelse eller dina fakturor.
Din e-faktura skickas direkt till din internetbank.
Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när din e-faktura kommer till dig. Något som i många fall upplevs som mycket enkelt och smidigt.
A electricity bill might seem like a complicated matter at times. You can read a quick explanation of the invoice here.
If you still have questions, please contact our Customer service who are happy to help you.
Elförbrukningen i våra hushåll kan se väldigt olika ut, och det finns många faktorer som avgör hur hög din elförbrukning faktiskt är: storlek på bostaden, isolering, typ av uppvärmning och elektrisk apparatur spelar alla en stor roll i din totala förbrukning.
En ungefärlig uppskattad elförbrukning kan se ut som följande:
Variationerna är dock stora mellan hushållen.
Vid frågor rörande din elförbrukning så kan du kontakta ditt elnätsbolag.
Är du inom vårt elnät? På Mina sidor hittar du enkelt information som rör din förbrukning. Du är givetvis varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna besvarar dina frågor.
All el vi levererar till privatkunder är 100% förnybar, vilket innebär att den är producerad från förnybara energikällor. Du kan läsa mer om elen du köper på vår hemsida.
Vi skickar information till dig med post, cirka två månader innan ditt fasta avtal löper ut. Om du vill bli informerad när ditt avtal löper ut via e-post så finns tillvalet under fliken ”notifieringar” på Mina sidor.
Du kan hitta slutdatum på fakturaspecifikationen, i avtalsbekräftelsen och på Mina sidor.
Om du inte gjort ett aktivt val så går du per automatik över till vårt anvisade avtal. Vårt anvisade avtal är ett obundet rörligt avtal, utan några extra påslag eller kostnader. Du kan läsa mer om vårt anvisade avtal här.
Du hittar våra aktuella erbjudanden och avtal på Mina sidor, på vår hemsida och i appen.
Ja, Bra miljöval el finns att välja till på ditt elavtal.
Skellefteå Kraft har licens att använda Svenska Naturskyddsföreningens varumärke ”Bra miljöval” för märkningen av el. Som kund kan du få el märkt Bra Miljöval genom ett tillval på ditt ordinarie elavtal. En del av det du betalar går då till Bra Miljöval Fonder, som bidrar till projekt för energieffektivisering eller att åtgärda miljöskador i strömmande vatten.
För aktuellt pris och köp av Bra miljöval el kontaktar du Kundservice.
Hos Skellefteå Kraft får du alltid ett elavtal med 100 % förnybar el, läs mer om ursprungsmärkt el.
Skillnaden mellan fast och rörligt elpris ser ut som följande:
Ett fast elpris ger dig samma pris per kilowattimme oavsett vad som händer på elmarknaden under den avtalsperiod som du har valt. Beloppet på din faktura kommer variera beroende på hur många kilowattimmar du förbrukar varje månad.
Ett rörligt elpris innebär att priset per kilowattimme varierar från månad till månad utifrån svängningarna på elmarknaden. Hur mycket el du använder varje månad påverkar sedan den totala kostnaden, precis som med ett fast elpris.
Se vår film där vi förklarar skillnaden.
Din elkostnad består av två delar: elnätskostnad och elhandelskostnad.
Vilket elnätsbolag du är kund hos är geografiskt bestämt, och beror på var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvarar för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsbolag.
Ditt elnätsbolag äger och underhåller ledningarna i ditt område och ansvarar för att elen transporteras till din anläggning. Elnätsbolagens prissättning kontrolleras av Energimarknadsinspektionen.
Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsbolaget som äger elnätet i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID och startdatum är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.
Du kan välja att ha ditt elhandelsavtal hos vilken elhandelsleverantör du vill. Elhandelsavtalet avser den el du förbrukar.
Vissa elföretag är enbart elhandelsföretag och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsföretag.
Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.
Du kan säga upp ditt avtal via mejl eller direkt hos vår Kundservice. Vårt rörliga avtal har ingen uppsägningstid eller bindningstid. Det innebär att ditt befintliga avtal upphör automatiskt när du tecknar ett nytt avtal på samma anläggning.
Om du vill säga upp ditt elavtal för att du ska flytta så behöver du först och främst kontakta ditt elnätsbolag. Du läsa mer om hur en flytt går till här.
Vill du veta hur timpriserna på el ser ut idag och imorgon? Här kan du följa de aktuella elpriserna på den nordiska elbörsen Nord Pool.
Den senaste analysen av elprisets utveckling och om det aktuella läget på elmarknaden hittar du här – aktuellt på elmarknaden.
På Mina sidor kan du som befintlig kund se över dina aktuella avtal, eller förnya ett avtal som är på väg att löpa ut.
Ja, absolut! Allt du behöver för att betala timpris är ett rörligt avtal med vårt kostnadsfria tillägg Timme för timme. Du hittar mer information här.
Om du har fler funderingar kring timpris och Timme för timme så är du varmt välkommen att kontakta Kundservice, som gärna besvarar dina frågor.
Elstöd till privatpersoner
Just nu pågår Försäkringskassans utbetalningar av elstöd till privatpersoner.
Den 9 juni ska de flesta fått pengarna på sitt angivna konto.
När pengarna betalats till dig ska det antingen stå ”Elstöd” eller ”Insättning” på ditt kontoutdrag hos banken.
Har du inte anmält ditt bankkonto till Swedbanks kontoregister sedan tidigare kan du få ditt elstöd på en utbetalningsavi.
På Försäkringskassans webbplats kan du läsa mer utbetalning av elstödet och hur du löser in eventuell utbetalningsavi.
Elstöd till företag
Den 8 maj beslutade regeringen om reglerna för elstöd till företag, organisationer och näringsidkare. Skatteverket kommer hantera detta elstöd.
Företag kommer kunna ansöka om elstöd via en e-tjänst hos Skatteverket som beräknas öppna den 30 maj 2023.
Elstödet baseras på förbrukningen oktober 2021 – september 2022. För att ha rätt till elstödet ska företaget ha sin anläggning (uttagspunkt) i elområde 3 eller 4.
På Skatteverkets webbplats kan du läsa mer om elstöd till företag.
Försäkringskassan räknar med att betala ut elstöd 2 senast den 9 juni. Elstöd 2 omfattar privatpersoner i hela landet.
För en snabbare utbetalning bör du registrera ditt konto hos Swedbank före den 10 maj, om du inte redan gjort det.
Du som har pension från Pensionsmyndigheten får pengarna på samma konto som pensionen, om det inte finns ett annat konto i Swedbanks kontoregister. Om det inte finns något konto i Swedbanks kontoregister, hos Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten, så skickas en utbetalningsavi. Den kan lösas in gratis online på swedbank.se, eller på ett kontor hos Swedbank eller Sparbankerna.
Försäkringskassan och Swedbank kommer inte att ringa upp, skicka sms eller skicka mail för att efterfråga kontouppgifter.
De som hade flera elnätsavtal den 31 december 2022 får en utbetalning per avtal, och pengarna kan komma olika dagar. En mindre grupp kommer att få vänta längre än den 9 juni på sina utbetalningar, detta på grund av manuella kontroller för att förhindra felaktiga utbetalningar.
Om du får epost, brev eller telefonsamtal där kontouppgifter efterfrågas så ska du snarast avsluta kontakten, då det kan röra sig om bedrägeri.
Du kan läsa mer på Försäkringskassans hemsida.
Regeringen har gett Försäkringskassan i uppdrag att utbetala elstöd för november-december 2022.
För förbrukning över 18.000 kWh under november-december 2022 får man inte elstöd.
Läs mer på Försäkringskassans hemsida
Alla dödsbon förutom dödsbon som bedriver näringsverksamhet kommer att få del av elstödet för perioden november-december 2022.
Läs mer om detta på Regeringens hemsida
Från och med 2023-02-28 kan du se ditt beräknade elprisstöd för november-december 2022 på Mina sidor.
När och vem som utbetalar stödet är fortfarande under utredning.
Regeringen har den 9 februari beslutat att även dödsbon ska få elstöd för perioden oktober 2021 – september 2022.
För mer information, se pressmeddelande från Regeringen.
Elstöd: november- december 2022
Den 30 januari 2023 lämnar Svenska kraftnät in en ansökan till Energimarknadsinspektionen (Ei) om att få använda 10 miljarder kronor för att finansiera ytterligare ett elstöd.
Elprisstödet är en konsekvens av de höga elpriser under november och december 2022, och innebär att alla hushåll med eget elnätsavtal får ett ekonomiskt stöd. Hur stor ersättningen bli kommer at bero på hur mycket el man förbrukat under dessa månader, men också var i landet förbrukningen skett.
Elprisstödet kompenserar för 80 procent av den uppmätta elförbrukningen. Hushåll i elområde 1 och 2 får 90 öre per förbrukad kWh; i elområde 3, 126 öre och i elområde 4, 129 öre.
Läs mer här hos Svenska Kraftnät
Elstöd: 1 oktober 2021–30 september 2022 – utbetalning
Utbetalningarna av elstödet som gäller för perioden 1 oktober 2021–30 september 2022 kommer att börja utbetalas via Försäkringskassan den 20 februari och pågår i några dagar.
Det dröjer några bankdagar innan pengarna kommer in på kontot.
Alla frågor om utbetalningar av elstöd hänvisas till Försäkringskassan.
Vad händer nu:
Det tidigare beslutade elprisstödet till elområde 3 och 4 är beräknat att bli administrerat i februari månad. Regeringen kan idag inte säga närmare än ”till våren” när det bli aktuellt med utbetalning av det nya stödet för november-december 2022.
Det är heller inte beslutat hur mycket ett eventuellt elprisstöd kommer att bli.
Svenska kraftnät har tagit del av det nya regeringsuppdraget. De kan inte säga någonting om detta stöd ännu.
Regeringen avser att inom en snar framtid återkomma med besked om när utbetalningarna till företag och andra organisationer kan ske.
Till en början kommer regeringen att hantera utbetalningen till hushållen först, till följd av Energimarknadsinspektionens beslut:
Detta är stödnivåerna som blivit framtagna:
Ett elavtal består av två delar; ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Ett elnätsavtal är nödvändigt för att elen ska kunna transporteras till din anläggning. Kom ihåg att samma person behöver stå på både elnät- och elhandelsavtal.
Vilket elnätsbolag du tecknar elnätsavtal med är geografiskt bestämt, och beror på var i landet din anläggning finns. Bor du till exempel i Skellefteå, där Skellefteå Kraft äger och ansvarar för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsbolag.
Som nätägare ansvarar vi för att bygga ut och underhålla elnätet i det område vi är verksamma i. Underhåll av elnätet genomförs kontinuerligt för att säkra elleveransen hem till dig.
Om du saknar svenskt personnummer eller har skyddad identitet, kontakta vår kundservice så hjälper de dig vidare. För att kunna teckna avtalet kommer du behöva ange det kundnummer du har hos din elnätsägare.
Du hittar kundnumret på din elnätsfaktura eller genom att kontakta ditt elnätsbolag.
Du kan teckna avtal direkt på vår hemsida. Du är också varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna hjälper dig om du har frågor kring elavtal.
Vid avtalstecknandet behöver du ha tillgång till ditt anläggnings-ID, områdes-ID samt vilket datum vi kan starta avtalet med dig. Vi rekommenderar att du själv kontaktar din leverantör för att säga upp ditt elavtal och för att ta reda på när du är fri att byta.
Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Vi anstränger oss alltid för att vara så tydliga som möjligt.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Nyhetsmedia rapporterar att vissa energibolag har för avsikt att åberopa force majeure, vilket innebär att man häver kunders fasta elhandelsavtal. Skellefteå kraft har inga planer på att åberopa force majeure.
De flesta elhandelsföretag använder sig idag av ett så kallat volymvägt elpris.
Det innebär att vi köper in elen från Nord Pool varje timme där aktuella timpriset blir multiplicerat med mängden el som vi beräknar att våra kunder förbrukar samma timme.
I slutet av månaden räknas snittet av detta pris ut. Detta snittpris samt ursprungsgarantier utgör vårt inköpspris.
Våra kunders elförbrukning skiljer sig åt under dygnet, och timpriserna varierar. Det innebär att vårt snittpris (inköpspris) kan skilja sig från snittpriset på Nord Pool.
Vi betalar timpriser för elen vi köper in till våra kunder, oavsett vilken avtalsform du har hos oss. Vi köper in el enligt våra förbrukningsprognoser. I och med att våra kunders timförbrukning varierar utöver månaden så blir vårt snittpris (inköpspris) påverkat.
Om våra kunder förbrukat mer under de dyra timmarna så får vi således ett högre inköpspris än snittpriset på Nord Pool. Om våra kunder istället förbrukar mer under de billigare timmarna så får vi ett lägre inköpspris än Nord Pools snittpris.
Med tillvalet Min Stora Dag så skänker du 0,25 öre/kWh till Stiftelsen Min Stora Dag. Samtidigt skänker Skellefteå Kraft lika mycket pengar.
Stiftelsen Min Stora Dag blev grundad år 2000 för att ge allvarligt sjuka barn och unga extra kraft och glädje i en tuff vardag. Genom Stiftelsen får varje år omkring 5 000 personer som kämpar uppleva sin egen Stora Dag.
Du kan välja till Min stora dag oavsett om du väljer ett rörligt eller fast elhandelsavtal.
Timpris, också kallat spotpris, är det pris vi elhandelsföretag köper in elen för. Priset blir justerat varje timme av den nordiska elbörsen Nord Pool, och ligger till grund för det pris du får på ett rörligt avtal.
Timpriserna på Nord Pool omfattar inte kostnad för elcertifikat, påslag, energiskatt, övriga avgifter, moms och elnätskostnader.
Det är främst rörliga elavtal och timprisavtal som blir påverkade av timpriset.
Du kan teckna om ditt befintliga fasta avtal upp till 6 månader innan det löper ut. Du kan fortsätta med samma avtalsform som tidigare, eller byta till något som passar dig bättre för stunden. Vårt rörliga avtal har ingen bindningstid eller uppsägningstid, vilket innebär att du är fri att teckna ett nytt avtal när du vill. Du som redan är kund kan teckna om ditt avtal på Mina sidor och i vår app.
När du tecknar om ditt avtal så är det alltid till dagens priser.
Du är också varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna hjälper dig att teckna om ditt avtal.
När du tecknar avtal med oss så godkänner du också våra villkor för avtalet. Det innefattar de allmänna avtalsvillkoren för el, samt våra särskilda avtalsvillkor.
Här kan du hitta våra avtalsvillkor.
Har du fler frågor? Då är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna besvarar dina frågor.
Du kan hitta vårt rörliga pris på din faktura, mina sidor, vår hemsida och i vår app. Kom ihåg att det rörliga pris som presenteras avser föregående månad.
Du kan också se var vårt rörliga pris legat historiskt sett. Det rörliga elpriset är angivet i öre/kWh exklusive elcertifikatsavgift, moms och påslag.
Är det timpriser du söker? Klicka här.
Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du tecknar avtal med oss. Om du vill ångra ditt avtal så är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna hjälper dig.
Du kan också ångra ditt avtal igenom att fylla i vår blankett för ångerrätt. Du hittar vår postadress på blanketten.
Tillsvidarepris, eller anvisat avtal, är en avtalsform som du får hos många elleverantörer när du inte har gjort något aktivt val. Ett tillsvidarepris ligger ofta betydligt högre i pris än andra avtalsformer.
Vi på Skellefteå Kraft har tagit bort tillsvidarepriset på vårt anvisade avtal. Vårt anvisade avtal är ett obundet rörligt avtal, utan några extra påslag eller kostnader. Läs mer om vårt beslut att ta bort tillsvidarepriset.
Du kan hitta våra aktuella erbjudanden och avtal på Mina sidor, på vår hemsida och i appen. Du är självfallet varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna hjälper dig att teckna avtal.
Energiskatten tillkommer på alla elnätsavtal, oavsett var du bor eller vilket elnätsbolag du är kund hos.
Från 1 januari 2024 är energiskatten 42,8 öre/kWh exklusive moms (53,5 öre/kWh inklusive moms).
Använder du elen i vissa kommuner i norra Sverige har du rätt till ett skatteavdrag på 9,6 öre/kWh exklusive moms (12 öre/kWh inklusive moms). Avdraget görs direkt på din elfaktura, vilket innebär att du får betala 41,5 öre/kWh inklusive moms.
Avdraget på 9,6 öre/kWh har du om din anläggning finns i Västerbotten, Norrbotten och Jämtland samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Älvdalen och Torsby kommun.
Planerar du att gräva där det kan finnas ledningar bör du alltid ta reda på var de är placerade innan du sätter igång. Du kan beställa en ledningsanvisning för att minska risken att skada eventuella ledningar.
För att få ledningarna utsatta i tid beställer du ledningsanvisning minst fem arbetsdagar innan grävningen påbörjas. Du gör beställningen via Ledningskollen.se. Gäller det en akut ledningsanvisning, så kan du kontakta Geomatikk.
Om du inte beställt ledningsanvisning och av misstag gräver av en kabel så blir du ersättningsskyldig för eventuella skador. Vi rekommenderar därför alltid att man beställer ledningsanvisning.
Om du ska fälla ett träd som står nära en elledning så kan vi vara med vid fällningen och bevaka så att trädet fälls på ett säkert sätt. Vi fäller inte trädet åt dig, du är själv ansvarig för det praktiska arbetet.
Den som ska fälla ett träd kan göra det utan vår medverkan om det känns säkert. Använd i så fall lämpliga hjälpmedel för att styra trädet.
Du kan beställa trädbevakning via vår Kundservice. Det är viktigt att du är ute i god tid så vi kan planera in det utifrån våra övriga verksamhetsbehov.
Om du vill avsluta en elanslutning behöver vi en skriftlig uppsägning minst en månad innan elanslutningen ska upphöra. Vi monterar ned elmätare och elledningar, samt kopplar bort elanslutningen från elnätet när vi tagit emot uppsägningen. Detta gör vi utan kostnad.
Vill du ansluta fastigheten till elnätet igen så gäller reglerna för nyanslutning. För att anmäla uppsägning av elanslutning behöver du fylla i blanketten Uppsägning av elanslutning.
Blanketten behöver skrivas under av personen som står på elnätsavtalet samt personen som äger fastigheten.
Vid frågor så är du välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna besvarar dina frågor.
Under driftinformation hittar du information om aktuella strömavbrott och driftstörningar. Du kan ringa till vår felanmälan på telefon 020-77 27 00. Vår felanmälan är öppen dygnet runt.
Du kan också kontakta oss via Facebook som uppdateras löpande vid strömavbrott.
Om du har ett registrerat mobilnummer hos oss finns möjligheten att få aviseringar via sms vid strömavbrott. Om du önskar avisering till flera mobilnummer kan du registrera dessa på Mina sidor samt läsa mer om vilka avbrott aviseringarna gäller.
När ett strömavbrott har varat längre än 12 timmar så har du enligt lag rätt till ersättning. När din el fungerat oavbrutet i minst två timmar anses elavbrottet ha upphört. Utbetalning av ersättning sker per automatik, och du ser den som ett avdrag på din elfaktura.
Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets längd, samt din beräknade årliga nätkostnad. Från 2023-01-01 är den lägsta ersättningsnivån 1100 kronor, i de fall vi inte tillämpar så kallad jämkning.
Jämkning innebär att vi gör en sänkning på ersättningsbeloppet efter ett strömavbrott. Avbrottsersättningen kan bli lägre under dessa förutsättningar:
Vill du veta mer om vad som gäller vid upprepade strömavbrott? Klicka här.
Om du vill byta till större eller mindre mätarsäkring inom intervallen 16 – 25 ampere så kontaktar du en elinstallatör som utför ändringen. Elektrikern skickar sedan en föranmälan till oss.
Om du vill ändra till en mätarsäkring som är större än 25 ampere önskar vi att du kontaktar vår Kundservice.
Du kan ändra till en mindre mätarsäkring en gång var tolfte månad. Det finns inga begränsningar på hur ofta du kan ändra till en större mätarsäkring.
Kostnaden för en nyanslutning till vårt elnät beror på olika faktorer, bland annat vilket avstånd det gäller och vilken mätarsäkring du behöver. Du kan läsa mer om hur det fungerar med en nyanslutning här. Du kan kan också kontakta vår Kundservice för att få en offert.
En elnätsavgift består av en fast del, en rörlig del, samt myndighetsavgifter. Den fasta delen beror på hur stor huvudsäkring du har. Se hela prislistan för våra elnätsavtal.
Energiskatten blir fakturerad av ditt elnätsföretag.
Förbrukar ert företag el i tillverkningsprocessen i industriell verksamhet eller i yrkesmässig skogs- och jordbruksverksamhet så finns möjlighet att ansöka om energiskattereduktion. Det innebär att ni kan få en lägre energiskatt på en del av er förbrukning.
Reduceringen får ni genom att ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst. Om ni förbrukar mer än 10 GWh per år kan ni ansöka om att bli frivilligt skattskyldiga hos Skatteverket. Det innebär att ni kan göra avdrag direkt i er punktskattedeklaration.
För att vi ska kunna fakturera er rätt energiskatt så måste ni meddela oss om ni bedriver ovanstående verksamhet. Mejla oss informationen samt ert organisationsnummer till energiskatt@skekraft.se
Om vi fakturerat er felaktig energiskatt har vi rätt att efterdebitera er mellanskillnaden samt eventuella avgifter och räntor.
För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.
Om enbart delar av huset är utan ström ligger problemet inom fastigheten. Oftast handlar det om en säkring som gått, och det är en enkel sak att kontrollera och åtgärda själv. Kontrollera därför säkringar och huvudsäkringarna innan ni kontaktar oss.
Om du bor i en lägenhet eller ett flerbostadshus så är det oftast säkringarna i centralen i din egen lägenhet som går, men det finns också huvudsäkringar till en fastighet eller en lägenhet. Även dessa kan gå av olika anledningar. Huvudsäkringarna till huset eller lägenheten är ofta placerade i ett säkringsskåp utanför bostaden där även mätaren oftast sitter. Kontrollera därför även dessa säkringar.
Ibland åker inte den färgade brickan i botten på porslinssäkringar ut ordentligt. För att vara på säkra sidan, prova då att byta ut säkringarna för att kontrollera.
Ett ytterligare bra tips är att lära sig sitt egna elsystem i hemmet. Om du redan på förhand vet vilka säkringar som leder till vilka apparater så underlättar det felsökningen.
Om du upplever att huvudsäkringarna ofta går så kan du behöva säkra upp till en större storlek på dina huvudsäkringar. Ta då kontakt med en auktoriserad elinstallatör för undersöka och genomföra detta.
En trygg och säker leverans med få avbrott kräver ett modernt och väl underhållet elnät.
Varje år gör vi stora investeringar för att göra elnätet mer tåligt mot väder och vind. Elnätsavgiften du betalar går till att förnya och förbättra vårt elnät.
Vi utför kontinuerligt investeringar i elnätet. De satsningar vi gjort har resulterat i färre och kortare avbrott.
Vi planerar att fortsätta med kvalitetshöjningarna inom vårt nätområde. Det innebär att vi installerar ny teknik för bättre kommunikation, övervakning, styrning och automatik i elnätsdriften.
Samhället är idag mycket känsligare för strömavbrott, vilket fört med sig ökade krav på ett stabilt elnät. Det har resulterat i högre elnätsavgifter.
Nej, riktigt så fungerar det inte. Energimarknadsinspektionen, Ei, fastställer hur stora intäktsramar elnätsbolagen får. Vår prissättning på elnätet ligger inom den intäktsram vi har blivit tilldelade.
Det finns 160 lokala elnätsägare i Sverige, vi är en av dem. Vårt elnät är cirka 1300 mil långt och består av både stadsnät och landsbygdsnät. Ett landsbygdsnät har färre kunder per meter ledning än ett stadsnät.
Underhållskostnaden blir fördelad på kunderna vilket gör att det blir dyrare per kund i ett landsbygdsnät. Eftersom antalet kunder per meter ledning varierar mellan elnäten kan man inte rättvist jämföra elnätpriser mellan olika elnätsbolag.
Oftast varar strömavbrott en kort stund. Vi gör allt vi kan för att du ska få tillbaka strömmen så snabbt som möjligt. Du kan själv göra en felsökning vid längre avbrott och kontrollera följande:
Om det fortfarande inte fungerar, efter att du gjort en egen felsökning och bytt ut icke fungerande säkringar, ber vi dig göra en felanmälan då det kan vara ett större avbrott. Du kan göra en felanmälan hos oss dygnet runt på 020-77 27 00.
I de fall du gjort en felanmälan och felet visar sig vara i din anläggning, och inte i elnätet, skickar vi en faktura på 2500 kr för besöket. Om du misstänker att felet kan ligga i din anläggning är det därför bättre att du kontaktar en elinstallatör.
Vi har samlat manualer till några av våra vanligaste elmätare här.
Vid strömavbrott kan du träffa personal från Skellefteå Kraft eller vårt helägda underhållsbolag Energiservice, som jobbar med att åtgärda problemet.
Din elkostnad består av två delar: elnätskostnad och elhandelskostnad.
Vilket elnätsbolag du är kund hos är geografiskt bestämt, och beror på var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvarar för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsbolag.
Ditt elnätsbolag äger och underhåller ledningarna i ditt område och ansvarar för att elen transporteras till din anläggning. Elnätsbolagens prissättning kontrolleras av Energimarknadsinspektionen.
Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsbolaget som äger elnätet i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID och startdatum är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.
Du kan välja att ha ditt elhandelsavtal hos vilken elhandelsleverantör du vill. Elhandelsavtalet avser den el du förbrukar.
Vissa elföretag är enbart elhandelsföretag och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsföretag.
Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.
Du som bedriver jordbruk, skogsbruk eller vattenbruk yrkesmässigt betalar 42,8 öre/kWh exkl. moms i energiskatt. Det gäller från och med 1 januari 2024. Du kan sedan ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst.
För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.
När du behöver byggström så kontaktar du din elnätsleverantör samt en auktoriserad elinstallatör.
Från och med den 1 januari 2018 så är det ditt elnätsbolag som fakturerar dig för energiskatt.
Ja, om du har ett elavtal där du debiteras timpriser så kommer du kunna se dina timavläsningar på Mina sidor.
Vi måste få in mätvärden från ditt elnätsbolag innan du kan se dina timavläsningar, vilket oftast tar ett dygn.
Elöverföring är en del av de elnätsavgifter du betalar till ditt elnätsbolag. Den är kopplad till hur mycket el du använder. Den avser kostnaden för transporten av el genom ledningarna till dig.
Du kan se våra priser för elöverföring på sidan för våra elnätspriser.
Om du haft tolv eller fler upprepade strömavbrott under året på ett av dina elnätsavtal, så ersätter vi dig med din nätavgift för december det året, dock lägst 500 kronor inklusive moms.
För dig som är effektkund så blir ersättningen en tolftedel av din fasta nätavgift för det året.
Avbrotten behöver varit längre än tre minuter för att ersättningen ska falla ut. Du kan se ersättningen på din faktura i början av nästkommande år.
Vill du veta mer om vad som gäller vid enskilda strömavbrott? Klicka här.
Ett elavtal består av två delar; ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Ett elnätsavtal är nödvändigt för att elen ska kunna transporteras till din anläggning. Kom ihåg att samma person behöver stå på både elnät- och elhandelsavtal.
Vilket elnätsbolag du tecknar elnätsavtal med är geografiskt bestämt, och beror på var i landet din anläggning finns. Bor du till exempel i Skellefteå, där Skellefteå Kraft äger och ansvarar för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsbolag.
Som nätägare ansvarar vi för att bygga ut och underhålla elnätet i det område vi är verksamma i. Underhåll av elnätet genomförs kontinuerligt för att säkra elleveransen hem till dig.
Den 29 oktober 2024 införs, efter ett EU-beslut, en ny metod för att beräkna och fördela kapacitet för handeln på elmarknaden.
Den metoden kallas för flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod, men i vissa sammanhang omnämns den också som ”flödesbaserad marknadskoppling” eller ”flowbased” (då ofta förkortad FB eller FBMC).
Den här förändringen kommer påverka både de som använder, producerar och säljer el, men det är inte så lätt att exakt beräkna hur, även om en viss prispåverkan är att vänta.
Syftet med förändringen är att öka överföringskapaciteten för att på så sätt sedan öka exporten/importen mellan olika elområden.
Här kan du läsa mer om flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod.
Även svenska kraftnät har skrivit om metoden.
Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Vi anstränger oss alltid för att vara så tydliga som möjligt.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Ja, hos oss får du tillgång till vår spetskompetens både inom elhandel och energieffektivisering till ditt företag. Våra energirådgivare jobbar alltid för att sänka dina totala energikostnader.
Du kan göra stora ekonomiska besparingar på att optimera din energianvändning genom Skellefteå Krafts energitjänster.
I varje kommun finns det en energi- och klimatrådgivare. Du kan ringa eller skicka e-post till din kommun för att få kontakt med rådgivaren. Inriktningen på rådgivningen är opartisk, kostnadsfri samt teknikneutral. Hitta din kommunala energirådgivare hos Energimyndigheten.
För att bli beviljade bidrag måste vissa förutsättningar vara uppfyllda, inklusive ägandekrav, uppvärmningsmetod före åtgärden, krav på utförare, datum för materialanskaffning och vilka utrymmen som åtgärderna kan omfatta.
Klimatskärmen är den del av byggnaden som separerar inomhus- och utomhusmiljön. Den består av väggar, tak, fönster och dörrar. Dess främsta syfte är att skydda byggnaden från väder och vind samt minimera energiförluster. Genom att förbättra isoleringen, använda energieffektiva fönster och dörrar samt eliminera kyla- eller värmebroar kan man öka byggnadens energieffektivitet. Åtgärder på klimatskärmen kan innefatta tilläggsisolering, fönsterbyten och vindtätning.
Om det är första gången som du ska beställa bredbandstjänster så börjar du med att koppla en nätverkskabel från uttaget i väggen direkt in i din dator.
När du sedan öppnar en webbläsare så landar du per automatik i vår tjänsteportal. Där registrerar du din användare och väljer den tjänst som passar dig bäst.
Om du redan har bredbandstjänster, men vill lägga till eller ändra någonting så loggar du in på tjänsteportalen.
Om du går in i tjänsteportalen via en router/wifi så behöver du en förkonfigurerad router, det vill säga en router som har ett nätverksnamn och ett lösenord. Du kopplar routern (ingången där det står WAN eller internet) till tjänstefördelaren (LAN1) med en nätverkskabel. Sök upp wifi-nätverket på din dator/platta/telefon och skriv in lösenordet/nätverksnyckeln. Gå sedan in på webbläsaren så hamnar du i tjänsteportalen och kan beställa bredbandstjänster.
Om du beställer en internettjänst via tjänsteportalen blir din port aktiverad direkt, och du är igång med internet inom några minuter. Om du beställer av tjänsteleverantören kan det ta någon vecka. Vi rekommenderar att du beställer tjänster via tjänsteportalen för att komma igång direkt.
Om du beställt dina bredbandstjänster via vår tjänsteportal så kan du säga upp dem på Skekraft.net eller hos din tjänsteleverantör.
Har du tecknat dina bredbandstjänster på annat sätt så gör du uppsägningen hos din tjänsteleverantör.
Är du redan kund så behöver du ett användarkonto för att administrera dina tjänster på tjänsteportalen. Vill du ändra din tjänst så behöver du först skapa en användare. Du måste då sitta i din bostad när du skapar din användare.
När du vill säga upp eller ändra tjänster går du enkelt in och gör det på ”Mina tjänster” i tjänsteportalen, alternativt hos din tjänsteleverantör.
Beställning av fiberindragning gör du i vår portal, där står också vilka villkor som gäller. Vid frågor rörande fiberdragning så kan du kontakta vår Kundservice som gärna hjälper dig vidare.
Alla kunder inom vårt fibernät som bor i villa eller är hyresgäst hos Skebo/Heimstaden har möjlighet att beställa supersnabbt internet. Hastigheterna är på 250, 500 eller 1000 Mbit/s.
1. Gå in på vår tjänsteportal från den adress du vill ha supersnabbt internet till. Beställ din uppgradering under kategorin Övriga tjänster. Uppgraderingen tar 10 dagar och kostar 1 995 kr inklusive moms.
2. När din anslutning är uppgraderad tänds tjänster för 250, 500 och 1 000 Mbit/s upp för dig på portalen, och blir beställningsbara. Månadsavgiften varierar beroende på vilken hastighet och leverantör du väljer.
1. Gå in på skekraft.net, och klicka på Internet. Är tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s valbara, väljer du den leverantör som passar dig. Månadsavgiften varierar beroende på vilken leverantör och hastighet du väljer.
2. Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s måste du först klicka på Övriga tjänster och beställa en uppgradering. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. Sedan kan du välja tjänsteleverantör enligt ovan.
1. Du som är fastighetsägare för ett privat flerbostadshus kan kontakta oss och göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter.
En uppgradering av fiber kostar 1 995 kronor för dig som bor i villa. I de allra flesta fall behöver utrustningen i din bostad bytas ut och uppgraderas innan du kopplas upp mot fibernätet.
Om du hyr lägenhet av Skebo eller Heimstaden så är en uppgradering av fiber kostnadsfri. Månadskostnaden varierar beroende på vilken tjänsteleverantör du väljer.
En uppgradering av fiber tar 10 arbetsdagar för dig som bor i villa. När du fått uppgifter från oss att uppgraderingen är färdig så kan du välja tjänsteleverantör i vår tjänsteportal.
Om ditt hus redan är uppgraderat kan du redan nu beställa supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s direkt i vår tjänsteportal.
Ser du inte tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s behöver fastighetens fibernätsanslutning först uppgraderas. En uppgradering av fiber kan du själv beställa i tjänsteportalen under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar.
När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.
Vi tillämpar principen att den som äger en fastighet – villa, flerbostadshus eller industrilokal betalar engångsavgiften för en uppgradering av fiber. Den som nyttjar en tjänst i nätet, exempelvis en hyresgäst i ett flerbostadshus, betalar tjänsteleverantörens löpande avgifter för sina tjänster.
En uppgradering av fiber blir beställd av fastighetsägaren eller dig som hyresgäst. En uppgradering av fiber beställer du i tjänsteportalen under kategorin Övriga tjänster. Därför betalar du som hyresgäst ingen engångsavgift för din uppgradering, utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s.
To access our broadband services, please follow these steps:
2. Start your web browser. You will automatically be redirected to our service portal, where you can choose between available internet providers and broadband services.
If you have further questions, please contact us.
Skellefteå Kraft Fibernät AB äger och driver fibernät, i huvudsak inom Skellefteå kommun.
Vi erbjuder en snabb och driftsäker fiberinfrastruktur till kommunens invånare, företag och samhällsfunktioner. Infrastrukturen möjliggör dessutom öppen konkurrens mellan olika typer av telekomoperatörer.
Skellefteå Kraft Fibernät AB är ett helägt dotterbolag till Skellefteå Kraft AB.
Ett starkt och välutbyggt fibernät är centralt för ett modernt samhälle. Med vårt fibernät och våra kommunikationslösningar skapar vi bättre förutsättningar för att leva och verka i hela regionen.
Drygt 9 av 10 hushåll är anslutna till vårt fibernät, eller har fiber i sin absoluta närhet.
På vår utbyggnadsportal kan du se information om pågående utbyggnadsprojekt, vilka som är aktuella för utbyggnad och tidsplaner. Har du frågor om ditt pågående utbyggnadsprojekt kan du även prata med kontaktpersonen för ditt område.
Du kan ansluta ditt hus först och sedan aktivera en tjänst när det passar dig. Du behöver alltså inte betala någon månadsavgift förrän du aktiverat en tjänst.
Vad det kostar att ansluta sig via ett utbyggnadsprojekt varierar och beror på förutsättningarna i varje enskilt område. Områdets storlek, rätten till stöd och hur många som är intresserade spelar alla en roll i slutkostnaden.
Vi har satt vår tidsplan i samråd med Skellefteå kommun. Rent praktiskt så kan det dock vara svårt att utföra alla utbyggnadsprojekt på en och samma gång.
Det finns ett flertal faktorer som påverkar vår tidsplan, några exempel är: möjligheter till stödmedel, geografi, infrastruktur och tekniska förutsättningar.
Kostnaden för att installera fiber varierar beroende på dina förutsättningar. Har du en villa eller ett radhus kan du skriva in din adress här. Där kan du se din möjlighet att installera fiber och till vilket pris.
Bor du i en lägenhet behöver du först ta reda på om huset du bor i har fiber från Skellefteå Kraft. Om det har det kan du enkelt komma igång med bredbandet genom att följa instruktionerna du hittar här.
Om du har fiber från oss i din fastighet så ser du vilka tjänsteleverantörer du kan välja i vår tjänsteportal.
Där kan du också beställa den tjänst som passar dig bäst.
Kontakta gärna vår Kundservice så kan vi kontrollera om det finns fjärrvärme i området.
När vi har fått en konkret förfrågan av dig gör vi en kalkyl på eventuell anslutning. Om vi bedömer att en anslutning kan bli installerad så får du kostnadsberäkning och offert av oss, så att du i lugn och ro kan ta ställning till om du vill ansluta dig.
Du kan också göra en offertförfrågan genom att fylla i detta formulär.
Anmäl flytten till vår Kundservice minst 30 dagar i förväg. Vi skriver då över fjärrvärmeavtalet på den inflyttande kunden.
Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till vår Kundservice om du har frågor om avtalet. Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.
Fjärrvärmepriset för dig i villa består av ett energiavgift och ett effektavgift. Priset varierar lite beroende på var du bor. Du kan läsa mer här.
För dig med företag består fjärrvärmepriset av ett energipris och en kapacitetsavgift. Priset kan variera beroende på var anläggningen befinner sig. Du kan läsa mer här.
Om det uppstår problem med fjärrvärmen vid något tillfälle har du tillgång till värmemarknadens bästa och snabbaste service.
Vi lämnar två års garanti på din fjärrvärmecentral. Vår affärsidé är att sälja värme, inte ny utrustning, så vår uppgift är att se till att din fjärrvärmecentral fungerar som den ska.
Om du får problem med fjärrvärmen så kan du ringa vår felanmälan på 020-77 27 00, så hjälper vi dig.
Om du vill ha extra trygghet efter att garantitiden gått ut kan du teckna ett serviceavtal.
Fjärrvärme är en bekväm uppvärmningsform som i stor utsträckning sköter sig själv. Om något oförutsett skulle inträffa så kan det dock vara bra att ha ett serviceavtal, för din trygghet.
Du meddelar eventuella fel på din fjärrvärmecentral till oss, så felsöker vi och åtgärdar problemet. Du kan kontakta kundservice för att teckna ett serviceavtal eller anmäla ditt intresse direkt på vår hemsida.
Avtalstiden för fjärrvärmeleverans är 3 år efter drifttagning och därefter är det 3 månaders uppsägningstid. Om du vill säga upp fjärrvärmen kan du kontakta kundservice.
Du hittar ofta märke och fabrikat på utsidan av den vita kåpan eller luckan. Modellbeteckningen hittar du på märkskylten som ofta sitter på bottenplattan.
För reglercentralen står typbeteckningen under luckan.
Några gånger per år kan det vara bra att se till din anläggning och göra enkla underhållsåtgärder. På vår hemsida kan du hitta manualer och skötselanvisningar för din fjärrvärme.
En energiavgift är priset du betalar per levererad kWh fjärrvärme.
Företagskunder med fjärrvärme blir debiterade en kapacitetsavgift. Den utgår från varje enskild fastighets kapacitetsbehov och blir definierad som energianvändning per dygn. Avgiften blir fastställd av kapacitetspriset multiplicerat med abonnerad kapacitet.
Din abonnerade kapacitet blir bestämd utifrån fastighetens uppmätta energibehov i förhållande till utetemperaturen under vardagar, perioden november-mars.
Varje dygn kopplas energiförbrukningen mot medeltemperaturen och på så sätt anges ett samband som blir din energisignatur. Den abonnerade kapaciteten blir avläst vid ortens temperaturgräns.
Om du inte är nöjd med vår rekommendation är det möjligt att välja en annan kapacitet, valet gäller i 12 månader. Om du själv väljer en kapacitet och överstiger den, utgår en avgift för övertrassering.
Kostnaden för abonnerad kapacitet periodiseras lika över kalenderårets dygn och du blir debiterad kapacitetspriset för motsvarande antal dygn på varje månadsfaktura.
En avkylningsavgift tillkommer när anläggningen har en sämre avkylning än delta-T 35 grader. Delta-T avser temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående fjärrvärmevatten.
Har du sämre delta-T än 20 grader, tillkommer ytterligare en avgift.
Avkylningsavgiften utfaller endast under månaderna november-mars och blir debiterad månadsvis under perioden januari-mars och november-december.
För kunder som förbrukar över 300 MWh finns en energirabatt. Avdraget blir gjort per förbrukad kWh och utifrån föregående års normalårskorrigerade förbrukning.
Energisignatur står för din fastighets uppmätta energibehov i förhållande till utetemperaturen under vardagar perioden november till mars.
Priset du betalar för din fjärrvärme blir påverkat av dygnsmedeltemperaturen där du bor, och blir fastställt av SMHI. De uppmätta värdena bildar en förbrukningslinje som visar sambandet mellan utetemperatur och din fjärrvärmeförbrukning.
Brytpunkten blir den abonnerade kapaciteten, som också är dygnsförbrukningen för fastigheten vid den temperaturen.
Under september varje år skickar vi ut en värmebudget, som innehåller din uppskattade kostnad för nästa år som kan underlätta budgetarbetet.
En effektavgift är kostnaden för den effekt som anläggningen behöver när det är som kallast.
Du kan läsa mer om fjärrvärmepriserna för dig som privatperson i vår prislista.
En debiteringsgrundande effekt är effekten som är nödvändig för att tillgodose din villas maximala behov av värme. Det är mängden energi per sekund som måste bli tillförd till fastigheten dagen på året när förbrukningen är som störst.
Debiteringsgrundande effekt blir framräknad genom att din normalårskorrigerade energiförbrukning i kilowattimmar (kWh) för december, januari och februari blir delad med ett kategorital, som för villor är 940 timmar per år. Den framräknade effekten blir sedan avrundad till jämna kilowatt (kW).
Effektavgiften är en årsavgift som blir utfördelad över årets 12 månader. Som lägst blir du fakturerad 7 kW.
Detta är en del av fjärrvärmekostnaderna och du kan läsa mer om vad du betalar till oss i vår prislista.
För att bli beviljade bidrag måste vissa förutsättningar vara uppfyllda, inklusive ägandekrav, uppvärmningsmetod före åtgärden, krav på utförare, datum för materialanskaffning och vilka utrymmen som åtgärderna kan omfatta.
Klimatskärmen är den del av byggnaden som separerar inomhus- och utomhusmiljön. Den består av väggar, tak, fönster och dörrar. Dess främsta syfte är att skydda byggnaden från väder och vind samt minimera energiförluster. Genom att förbättra isoleringen, använda energieffektiva fönster och dörrar samt eliminera kyla- eller värmebroar kan man öka byggnadens energieffektivitet. Åtgärder på klimatskärmen kan innefatta tilläggsisolering, fönsterbyten och vindtätning.
Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Vi anstränger oss alltid för att vara så tydliga som möjligt.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
När du registrerat din flytt hos ditt elnätsbolag så kommer vi automatiskt bli meddelade. Ditt elhandelsavtal med oss kommer då att avslutas samma datum som ditt elnätsavtal.
När du flyttar så kan du välja att ta med ditt befintliga elhandelsavtal till din nya adress, förutsatt att den är inom samma elområde.
Du kan också välja att överlåta ditt elhandelsavtal till någon annan vid en flytt. Vi behöver både ett godkännande från dig och personen som flyttar in.
Vänligen kontakta vår Kundservice om du vill ta med eller överlåta ditt elhandelsavtal.
Du som bor inom Skellefteå Krafts elnätsområde behöver anmäla din flytt till oss senast 30 dagar innan du flyttar ut. Som utflyttande kund är du betalningsansvarig till dess att flytten blivit registrerad och vi läst av din elmätare, vilket kan ta upp till 30 dagar.
Du kan göra en flyttanmälan på Mina sidor eller genom att kontakta vår Kundservice.
Bor du i en hyreslägenhet? Då är det viktigt att kontrollera med din hyresvärd vem som ska betala elen under uppsägningstiden.
Bor du utanför vårt elnätsområde så skickar du in flyttanmälan till ditt elnätsbolag. Kom ihåg att du kan ta med ditt elhandelsavtal till din nya adress, så länge du flyttar inom samma elnätsområde.
Läs mer eller se vår film där vi förklarar hur det går till med elavtalet vid en flytt.
Som utflyttande kund står du ansvarig för att anmäla din utflytt i tid. Du som utflyttande kund är betalningsansvarig till dess att flytten blivit registrerad och vi läst av din elmätare, vilket kan ta upp till 30 dagar.
Vi registrerar aldrig en flytt retroaktivt, därför rekommenderar vi att du hör av dig i ett så tidigt skede som möjligt.
Bor du inte i vårt elnätsområde? Då kontaktar du ditt elnätsbolag, rutinerna kan se olika ut beroende på var du bor.
Du kan kontakta vår Kundservice om du har frågor gällande utflytt.
Hos oss på Skellefteå Kraft kostar det ingenting att göra en flyttanmälan. Om du bor i ett annat elnätsområde kan det kosta, du bör därför kolla det med ditt elnätsbolag.
Anmäl flytten till vår Kundservice minst 30 dagar i förväg. Vi skriver då över fjärrvärmeavtalet på den inflyttande kunden.
Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till vår Kundservice om du har frågor om avtalet. Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.
Om du beställt dina bredbandstjänster via vår tjänsteportal så kan du säga upp dem på Skekraft.net eller hos din tjänsteleverantör.
Har du tecknat dina bredbandstjänster på annat sätt så gör du uppsägningen hos din tjänsteleverantör.
Om du saknar svenskt personnummer eller har skyddad identitet, kontakta vår kundservice så hjälper de dig vidare. För att kunna teckna avtalet kommer du behöva ange det kundnummer du har hos din elnätsägare.
Du hittar kundnumret på din elnätsfaktura eller genom att kontakta ditt elnätsbolag.
Om du behöver hjälp när du ska ladda vid våra laddstolpar, vänligen kontakta Laddsupport:
Öppettider: måndag till fredag 07.00-17.00
Alla laddbara bilar, inklusive elhybrider, räknas som elbilar.
Nej, vi erbjuder ingen fri eller gratis laddning av elbilen. Det kan förekomma enskilda erbjudanden, vilket du kan se i appen Charge Global, dit laddstationerna som tidigare ingick i laddnätverket ”Tanka Energi” nu hör.
En laddningsnyckel (RFID-bricka) är en bricka som används för att identifiera en användare i exempelvis ett betalningssystem.
Beställ laddningsnyckel i appen Charge Global efter att du registrerat konto.
Vi tar ut en kostnad på 100kr/laddbricka.
Laddningsnyckeln fungerar på alla laddpunkter som syns i appen Charge Global.
Ja, det går att ladda en Tesla vid andra laddstationer än vid Teslas egna superchargers.
Du betalar med det betalkort du registrerat till din användare i appen. Du kan registrera flera betalkort om du har behov av det.
Har du en laddningsnyckel (RFID-bricka) registrerad så betalar du med den.
Beställ laddningsnyckel i appen Charge Global (tidigare Tanka Energi) efter att du registrerat konto. Vi tar ut en kostnad på 100kr/laddbricka.
När det gäller OKQ8 kan du betala med appen OKQ8 elbilsladdning, Mastercard eller
Arbetet för att bidra till en bättre laddinfrastruktur pågår kontinuerligt.
Olika laddstationer har olika prissättningar. Du kan kontrollera priser vid vald laddstation. Det finns också en mängd appar att ladda ner, där du enkelt kan ta reda på vad det kostar.
Semisnabbladdning går via bilens så kallade ombordladdare. Det gör att bilen begränsar vilken effekt den kan ta emot.
En semisnabbladdning har en effekt på 22-50 kW. Kontrollera med din bilåterförsäljare vilka effekter din bil klarar av.
Snabbladdning sker vid snabbladdningsstationer. En snabbladdare har en hög effekt och därmed kortare laddningstider än både normal- och semisnabbladdare.
Snabbladdning har en effekt på minst 50 kW. Kontrollera med din bilåterförsäljare vilka effekter din bil klarar av.
Laddeffekt är den energimängd per tidsenhet som blir överförd till ett elbilsbatteri vid laddning.
kW står för kilowatt, och är enheten vi använder för laddeffekt.
En laddbox är främst framtagen för normalladdning av laddbara fordon i hemmet eller på arbetsplatsen.
För en trygg och säker laddning av din elbil erbjuder vi laddboxar och laddkablar från Charge Amps.
Du hittar alla laddstationer i Sverige på kartan nedan. Klicka på länken för att ta dig vidare.
CCS står för Combined Charging System, vilket är en typ av kontakt för snabbladdning. CCS följer den europeiska standarden med ett typ 2-uttag för växelströmsladdning. Den har också ett särskilt uttag för snabbladdning med likström.
Med CCS kan du både snabb- och normalladda i samma uttag. Snabbladdning kräver att både bil och laddare har CCS-uttag och att laddaren har stöd för snabbladdning.
CHAdeMO är typ av kontakt för snabbladdning av elbilar. Kontakttypen heter Typ 1.
Vi på Skellefteå Kraft har laddlösningar, oavsett laddtyp och kontakt.
DC-laddning är en förkortning av direct current, eller likström som det heter på svenska. Likström innebär att strömmen har konstant styrka och samma riktning.
Likström är vanligt i laddbara fordon och batterier.
AC-laddning är en förkortning av alternating current, eller växelström som det heter på svenska. Växelström innebär att strömmen byter riktning och styrka över tid.
Växelström är standard i vanliga vägguttag.
Hur långt du kan köra med ett fullt laddat batteri varierar, och det finns flera faktorer som påverkar bilens räckvidd.
Batteriets kapacitet, utetemperatur, vägunderlag, körstil, samt bilens strömförbrukning är några av faktorerna som påverkar hur långt du kan köra.
Tips! Det är alltid en god idé att ta reda på bilens räckvidd före längre resor.
Kontrollera de tekniska specifikationerna för din elbil så får du reda på vilka möjligheter den har för laddning.
Ja, det är möjligt att ladda elbilen via ett vanligt eluttag, men det bör undvikas. Ur en säkerhets- och försäkringssynpunkt så rekommenderar vi på det starkaste att du köper en laddbox istället.
För en trygg och säker laddning av din elbil erbjuder vi därför laddboxar och laddkablar från Charge Amps.
Samtliga laddstationer installerade av Skellefteå Kraft levererar 100% förnybar el.
Bor du i en lägenhet och vill ladda din elbil? Prata med din hyresvärd eller styrelsen för bostadsrättsföreningen och tipsa dem om att kontakta oss angående laddboxar. Du kan också tipsa oss om att ta kontakt, fyll i formuläret så hör vi av oss.
Elbilar blir huvudsakligen uppvärmda av det inbyggda batteriet och behöver således sällan motorvärmare.
I Charge Amps Halo finns ett inbyggt schuko-uttag för motorvärmare. Uttaget går inte att använda samtidigt som du laddar elbilen. Om säkringen klarar av belastningen beror på säkringens storlek och övrig energianvändning.
Det finns utrustning som övervakar den totala energianvändningen och justerar effekten till laddboxen efter vad säkringen klarar av.
Normalladdning sker med 230V/10A eller 230V/16A, vanligtvis i hemmet eller på en arbetsplats.
Det kostar mer att snabbladda än när du normalladdar hemma. Bakomliggande faktorer är investeringar i kostsam infrastrukturuppbyggnad med laddstationer anpassade för kraftig effektomvandling, höga effektabonnemang med mera.
Snabbladdning är det snabbaste sättet att ladda en elbil. Att snabbladda elbilen kan ses som ett komplement till normalladdning – som när du är på resande fot.
För dig med ett vanligt körbehov räcker det oftast med att ladda hemma (med laddbox) under natten för att klara vardagliga körsträckor.
Behovet av snabbladdning uppstår vid längre sträckor som exempelvis semester eller andra längre turer.
En laddbox är anpassad för höga effekter under en längre period. Det är också en säker laddningsform, eftersom din laddbox kommunicerar med din elbil och stänger av strömmen vid eventuella fel.
Med Charge Amps Halos fasta laddkabel blir laddningen ännu smidigare, då du slipper att koppla laddkabeln in och ut varje gång du laddar.
Kostnaden för att ladda och köra en elbil blir påverkad av flera faktorer: var du laddar bilen, bilens elförbrukning och hur mycket du kör.
Du hittar priser för laddning vid våra laddstationer i appen Charge Global (tidigare Tanka Energi). Du hittar priser rörande OKQ8s laddastationer här.
Tips! Beställ elavtal till hemmet från oss med 100% förnybar el. Då är du med och bidrar till omställningen mot 100% förnybart.
Skellefteå Kraft har satt upp flertalet laddstationer runt om i Västerbotten.
Du kan se var våra laddstationer är placerade i appen Charge Global (tidigare Tanka Energi). Var snabbladdarna är placerade går att se på vår hemsida.
Du kan se uttag och effekt vid varje laddare.
Din ersättning för din produktion syns som ett avdrag på nästa månads konsumtionsfaktura.
Om produktionen överstiger konsumtionen kommer resterande avdrag att synas på kommande konsumtionsfaktura så långt avdraget räcker.
Vi kan också betala ut pengarna till ditt bankkonto.
Istället för att du som mikroproducent ska fakturera Skellefteå Kraft för den inmatade elen så skickar vi ut en självfaktura.
Detta innebär att du får en separat faktura på din mikroproduktion. Om du har frågor kring din självfaktura så är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice.
Det är 30 dagars ömsesidig uppsägningstid på ditt mikroproduktionsavtal.
Nej vi köper inte elcertifikat eller ursprungsgarantier för mikroproduktion då det ofta handlar om små volymer.
När du har mikroproduktion så spelar det ingen roll vilket nätbolag du har. Vi kan köpa ditt överskott oavsett vilket elnätsområde du bor i.
För elhandel och mikroproduktion finns två separata avtal, helt oberoende av varandra. Du kan teckna mikroproduktionsavtal via Mina sidor eller i vår app.
Om din totala omsättning överstiger den summa som Skatteverket satt som gräns för momsbefrielse behöver du registrera dig och betala moms för den egenproducerade överskottsel som du säljer.
Om din totala försäljning inte överstiger Skatteverkets gräns behöver du inte momsregistrera dig. Då kan du istället välja att vara momsbefriad.
För att vi ska kunna fakturera dig rätt ersättning behöver du meddela oss om du är momsregistrerad eller inte.
Mer information kring momsregistrering kan du hitta på Skatteverkets hemsida.
Du kan teckna ett mikroproduktionsavtal först när solcellerna är godkända och driftsatta av ditt elnätsbolag.
Är du redan kund hos oss blir vi mottagningspliktiga för din överskottsel och betalar då ut en grundersättning till dig två gånger per år. När du tecknar avtal för mikroproduktion får du ersättning som grundar sig på timpriset på Nord Pool. Du kan sen teckna ett mikroproduktionsavtal med högre ersättning än grundersättningen, det gör du enklast via Mina sidor eller i vår app.
Mikroproduktion innebär att du har en elproduktionsanläggning som har högst 63A mätarsäkring och med 43,5 kW som högsta installerade effekt.
Produktionen sker vanligtvis genom solcellspaneler eller mindre vindkraftsanläggningar som privatpersoner installerar.
Vi köper gärna ditt elöverskott.
Om du tecknar ett mikroproduktionsavtal med oss och meddelar oss ditt momsregistreringsnummer så betalar vi ut elbörsen Nord Pools timpris plus 2,5 öre/kWh.
Om du inte är momsregistrerad och tecknar avtal för mikroproduktion med oss betalar vi 2 öre/kWh utöver timspotpriset.
Efter 5 år upphör den extra ersättningen.
Du är varmt välkommen att kontakta oss för att teckna om avtalet till de ersättningsnivåer som råder då.
Du loggar in på Mina sidor med BankID, mobilt BankID eller användarnamn och lösenord.
Om du inte har loggat in tidigare så använder du ditt personnummer eller organisationsnummer som användarnamn, och ditt kundnummer som lösenord.
Om du har valt ett eget användarnamn och lösenord tidigare så använder du det.
Om du glömt ditt lösenord på Mina sidor, bocka i ”Användarnamn och lösenord” och klicka därefter på ”Glömt lösenordet?”
Fyll sedan i ditt användarnamn samt e-postadress så får du ett e-postmeddelande med vidare instruktioner.
Du måste använda samma e-postadress som du använt tidigare på Mina sidor.
På Mina sidor kan du se din förbrukningsstatistik per år och per månad. Bor du inom Skellefteå Krafts elnätsområde kan du även se dina mätvärden dag för dag.
Om du klickar på ”Fakturor” så hittar du dina tidigare fakturor. Du kan se fakturor 18 månader bakåt.
Du kan se alla dina fakturor genom att klicka på ”Visa samtliga fakturor”.
Överst på sidan för ”Fakturor” finns en knapp som med ett klick visar dina obetalda fakturor.
För att ändra inloggningsuppgifter så klickar du på ”Mitt konto” uppe i högra hörnet, välj sedan ”Inloggning”.
Där kan du ändra din mejladress, ditt användarnamn och ditt lösenord. Du kan också lägga till en koppling med ditt personnummer för att kunna logga in med ett befintligt BankID.
Du beställer BankID och mobilt BankID via din Internetbank. Kontakta din bank vid frågor kring hur du gör beställningen.
Om du inte lyckas logga in med BankID så kan det vara så att du inte har BankID eller mobilt BankID. Du behöver då beställa det via din internetbank. Kom ihåg att uppdatera ditt BankID till den senaste versionen.
Det kan också vara så att din användare saknar koppling till ett befintligt BankID. Logga då först in på Mina sidor som vanligt med ditt användarnamn och lösenord.
Under ”Mitt konto” och ”Inloggning” så kan du sedan fylla i ditt personnummer för att koppla det mot ditt BankID. Du kan också kontakta Kundservice för att få hjälp att göra kopplingen.
Mina sidor har en mängd olika funktioner. Du kan bland annat se dina fakturor, hålla koll på ditt elavtal, följa din förbrukning, ändra dina kontaktuppgifter, ta del av våra mervärden, med mera.
Du kan logga in med användarnamn och lösenord eller med BankID.
Vi har också en app du kan använda dig av.
Vill du logga in på Mina sidor via webbläsare t.ex. via en dator eller läsplatta rekommenderar vi att du använder den senaste versionen av webbläsarna Edge, Chrome, Safari eller Firefox för bästa funktionalitet.
Om du vill logga in på Mina sidor via din telefon rekommenderar vi att du använder vår app.
Appen är anpassad för telefonanvändning och fungerar bättre än vad Mina sidor gör på din telefons webbläsare.
Upplever du problem med inloggning via Bank-Id kan det bero på tillfälliga driftstörningar. Då kan du prova att logga in igen lite senare.
Du kan också läsa mer om varför du kan ha problem att logga in med Bank-ID
För att lägga till en användare som du vill dela din anläggningsinformation med på Mina sidor, följ dessa steg:
1. Logga in på Mina Sidor
2. Klicka på Mitt Konto
3. Välj dela anläggningsinformation
4. Välj om du vill dela anläggningsinformation med en befintlig Skellefteå Kraft kund eller skapa en ny användare.
5. Där lägger du till användarnamn och lösenord till den nya användaren och du kan även lägga till personnummer om du vill att den andra personen ska kunna använda Bank-ID vid inloggning.
Du som som äger sidan måste ange ditt lösenord för att ändringen ska sparas.
Har du aldrig ändrat ditt lösenord är det samma som ditt kundnummer.
6. Efter att användaren är skapad behöver du gå tillbaka till ”Dela anläggningsinformation” och klicka på den användare du precis skapat.
Därefter skrollar du längst ned på sidan och klickar på ”Lägg till anläggning” samt väljer vilken information användaren ska ha tillgång till.
Ett anläggnings-ID är en specifik kod för din elanläggning som är nödvändig för att identifiera anläggningen.
Ett anläggnings-ID består av 18 siffror och börjar alltid med 735 999. Koden använder du vid avtalstecknande, så att avtalet hamnar på rätt anläggning. Om du inte vet ditt anläggnings-ID så kan du alltid kontakta ditt elnätsbolag.
Ett områdes-ID är en kod bestående av tre bokstäver och den anger var i Sverige anläggningen finns.
Svenska Kraftnät driver det svenska stamnätet och ser till att det råder balans mellan tillgång och efterfrågan på el.
Sverige är sedan 2011 uppdelat i fyra elområden. Olika elområden kan ha olika elpriser vid olika tidpunkter.
Under timmar med stora elflöden inom Sverige räcker inte alltid överföringskapaciteten i näten till. Då kan olika elpriser uppstå i de fyra olika områdena.
Priset kan ibland vara lägre i norra Sverige där det är överskott på el och högre i södra Sverige där det råder underskott på el.
När du ska teckna elavtal med oss och fyller i ditt postnummer ser du automatiskt priset för just ditt elområde.
Elcertifikatsavgiften är en lagstadgad kostnad.
Priset på elcertifikat blir fastställt utifrån tillgång och efterfrågan. Avgiften kan variera mellan olika elleverantörer. Den är till för att gynna utbyggnad av elproduktion från miljövänliga energikällor.
För privatpersoner så är avgiften inkluderad i elpriset och för företagskunder blir den redovisad separat som en fast avgift per kWh.
Energiskatten tillkommer på alla elnätsavtal, oavsett var du bor eller vilket elnätsbolag du är kund hos.
Från 1 januari 2024 är energiskatten 42,8 öre/kWh exklusive moms (53,5 öre/kWh inklusive moms).
Använder du elen i vissa kommuner i norra Sverige har du rätt till ett skatteavdrag på 9,6 öre/kWh exklusive moms (12 öre/kWh inklusive moms). Avdraget görs direkt på din elfaktura, vilket innebär att du får betala 41,5 öre/kWh inklusive moms.
Avdraget på 9,6 öre/kWh har du om din anläggning finns i Västerbotten, Norrbotten och Jämtland samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Älvdalen och Torsby kommun.
För företag som har timmätta anläggningar tillkommer två former av avgifter; SVK Grundavgift och SVK Effektreservavgift. Kostnaden är baserad på avgifter från Svenska Kraftnät. På fakturorna från oss så ryms båda avgifterna i begreppet SVK avgifter.
SVK Grundavgift är en avgift som alla elföretag får betala till Svenska Kraftnät för att vi nyttjar deras nät för att kunna leverera el till alla våra kunder. För företag med timmätta anläggningar så tillkommer alltså denna avgift. Avgiften kan variera från år till år.
SVK effektreservavgift är en avgift för företag som har timmätta anläggningar. Den tas ut på förbrukning alla vardagar mellan klockan 06.00-22.00 den 16 november till den 15 mars.
Det blir en slags försäkran som innebär att Svenska Kraftnät garanterar er leverans, även under högtryck. Skulle det vara så att nätet blir belastat för hårt kommer Svenska Kraftnät att vidta åtgärder som garanterar er en fortsatt leverans.
Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Vi anstränger oss alltid för att vara så tydliga som möjligt.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
To access our broadband services, please follow these steps:
2. Start your web browser. You will automatically be redirected to our service portal, where you can choose between available internet providers and broadband services.
If you have further questions, please contact us.
Yes, you can give a power of attorney to someone you trust. A power of attorney refers to a legal authorization that gives a designated person the power to act on behalf of another person, in this case in your dealings with Skellefteå Kraft.
The power of attorney is valid for 6 months. You can revoke the power of attorney at any time by contacting us. You can find the power of attorney form here.
A electricity bill might seem like a complicated matter at times. You can read a quick explanation of the invoice here.
If you still have questions, please contact our Customer service who are happy to help you.
Om du vill att någon annan företräder dig i dina ärenden med Skellefteå Kraft så kan du fylla i en fullmaktsblankett.
Fullmakten är tidsbegränsad och gäller i 6 månader från att du godkänner den. Om du har frågor, eller vill återkalla en fullmakt så är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice.
Vi utför en rutinmässig kreditupplysning på alla våra nya kunder. Om du tecknat elhandelsavtal med oss och inte är kreditgodkänd kan vi neka dig som kund.
Du som är en ny elnätskund har en grundläggande rätt att få ett elnätsavtal, men utifrån vår kreditbedömning kan vi begära en deposition innan vi ingår avtal med dig. Om du har frågor kring detta är du välkommen att kontakta vår Kundservice.
Du kan kontakta Kundservice här.
Om du vill besöka oss här i Skellefteå gör du det på Kanalgatan 71.
Vår växel når du på 0910-77 25 00.
Du hittar våra aktuella öppettider på vår webbplats.
En energideklaration ger dig information om byggnadens energianvändning. Den är bland annat till för dig som ska köpa eller hyra en bostad.
Det är ägaren som ansvarar för att anlita en oberoende certifierad energiexpert för att göra en energideklaration. Mer information finns hos Boverket.
Skellefteå Krafts försäljning av pellets upphörde under 2014. Har du frågor kring andra varianter av uppvärmning är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Frikraft är ett avtal mellan dig som fastighetsägare och oss som elproducent. Det innebär att du upplåter fallrätt i utbyte mot att vi tillhandahåller elkraft. Avtalet kan ge innehavaren ett visst antal fria eller rabatterade kilowattimmar. I vissa fall gäller detta också avgifter.
Avtalen ser olika ut, så om du vill veta vad som gäller för dig så kan du kontakta oss. Du får ersättning/avdrag i början av varje år så länge frikraften räcker.
Om du säljer en fastighet med frikraft så går frikraften över till den nya ägaren. Vi önskar att du kontaktar oss vid försäljning. I vissa fall kan du behöva skicka in ett köpebrev som styrker köpet.
Ja, självklart har vi en app! Du kan ladda ner vår app för iPhone eller Android här.
I appen kan du bland annat se aktuella avtal du har hos oss, fakturainformation och förbrukningsstatistik.
Du har 2 års garanti på produkten. Skulle den gå sönder kan du kontakta vår kundservice. Vi ser då till att AirPatrol skickar dig en ny produkt.
Här hittar du Skellefteå Krafts aktuella upphandlingar.
Om du saknar svenskt personnummer eller har skyddad identitet, kontakta vår kundservice så hjälper de dig vidare. För att kunna teckna avtalet kommer du behöva ange det kundnummer du har hos din elnätsägare.
Du hittar kundnumret på din elnätsfaktura eller genom att kontakta ditt elnätsbolag.
Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Vi anstränger oss alltid för att vara så tydliga som möjligt.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Reco är ett företag som på uppdrag av Skellefteå Kraft samlar in kundrecensioner. Reco skickar ut mejl dagen efter du som kund tecknat avtal med oss.