Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Frågor och svar

Undrar du över något? Sök här:
Hittar du inte vad du söker?
Ställ din egna fråga i vårat kundforum
Till kundforumet

Alla frågor och svar

Välj kategori:

Du loggar in på Mina sidor med BankID, mobilt BankID eller användarnamn och lösenord.

Om du inte har loggat in tidigare så använder du ditt personnummer eller organisationsnummer som användarnamn, och ditt kundnummer som lösenord.

Om du har valt ett eget användarnamn och lösenord tidigare så använder du det.

 

Om du glömt ditt lösenord på Mina sidor, bocka i ”Användarnamn och lösenord” och klicka därefter på ”Glömt lösenordet?”

Fyll sedan i ditt användarnamn samt e-postadress så får du ett e-postmeddelande med vidare instruktioner. 

Du måste använda samma e-postadress som du använt tidigare på Mina sidor.

Mina sidor kan du se din förbrukningsstatistik per år och per månad. Bor du inom Skellefteå Krafts elnätsområde kan du även se dina mätvärden dag för dag.

Om du klickar på ”Fakturor” så hittar du dina tidigare fakturor. Du kan se fakturor 18 månader bakåt.

Du kan se alla dina fakturor genom att klicka på ”Visa samtliga fakturor”.

Överst på sidan för ”Fakturor” finns en knapp som med ett klick visar dina obetalda fakturor.

 

För att ändra inloggningsuppgifter så klickar du på ”Mitt konto” uppe i högra hörnet, välj sedan ”Inloggning”.

Där kan du ändra din mejladress, ditt användarnamn och ditt lösenord. Du kan också lägga till en koppling med ditt personnummer för att kunna logga in med ett befintligt BankID.

Du beställer BankID och mobilt BankID via din Internetbank. Kontakta din bank vid frågor kring hur du gör beställningen.

Om du inte lyckas logga in med BankID så kan det vara så att du inte har BankID eller mobilt BankID. Du behöver då beställa det via din internetbank. Kom ihåg att uppdatera ditt BankID till den senaste versionen.

Koppla din användare mot ditt BankID

Det kan också vara så att din användare saknar koppling till ett befintligt BankID. Logga då först in på Mina sidor som vanligt med ditt användarnamn och lösenord.

Under ”Mitt konto” och ”Inloggning” så kan du sedan fylla i ditt personnummer för att koppla det mot ditt BankID. Du kan också kontakta Kundservice för att få hjälp att göra kopplingen.

Mina sidor har en mängd olika funktioner. Du kan bland annat se dina fakturor, hålla koll på ditt elavtal, följa din förbrukning, ändra dina kontaktuppgifter, ta del av våra mervärden, med mera.

Du kan logga in med användarnamn och lösenord eller med BankID.

Vi har också en app du kan använda dig av.

Vill du logga in på Mina sidor via webbläsare t.ex. via en dator eller läsplatta rekommenderar vi att du använder den senaste versionen av webbläsarna Edge, Chrome, Safari eller Firefox för bästa funktionalitet.

Om du vill logga in på Mina sidor via din telefon rekommenderar vi att du använder vår app.

Appen är anpassad för telefonanvändning och fungerar bättre än vad Mina sidor gör på din telefons webbläsare. 

Problem med BankID?

Upplever du problem med inloggning via Bank-Id kan det bero på tillfälliga driftstörningar. Då kan du prova att logga in igen lite senare.

Du kan också läsa mer om varför du kan ha problem att logga in med Bank-ID

För att lägga till en användare som du vill dela din anläggningsinformation med på Mina sidor, följ dessa steg:

1. Logga in på Mina Sidor

2. Klicka på Mitt Konto

3. Välj dela anläggningsinformation

4. Välj om du vill dela anläggningsinformation med en befintlig Skellefteå Kraft kund eller skapa en ny användare.

5. Där lägger du till användarnamn och lösenord till den nya användaren och du kan även lägga till personnummer om du vill att den andra personen ska kunna använda Bank-ID vid inloggning.

Du som som äger sidan måste ange ditt lösenord för att ändringen ska sparas.
Har du aldrig ändrat ditt lösenord är det samma som ditt kundnummer.

6. Efter att användaren är skapad behöver du gå tillbaka till ”Dela anläggningsinformation” och klicka på den användare du precis skapat.

Därefter skrollar du längst ned på sidan och klickar på ”Lägg till anläggning” samt väljer vilken information användaren ska ha tillgång till.