Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Frågor och svar

Undrar du över något? Sök här:
Hittar du inte vad du söker?
Ställ din egna fråga i vårat kundforum
Till kundforumet

Alla frågor och svar

Välj kategori:

Du får din faktura för december 2022 under vecka 2, 2023. När din faktura är producerad kan du se den på Mina sidor och i vår app. Observera att första dagen ser du beloppet, dagen efter kan du öppna den. 

 

Elräkningen för december blir för många större än vanligt. Det är dock helt beroende av vilket elavtal du har och hur din elförbrukning ser ut.

Om du har ett rörligt elavtal med månadssnittpris, med en förbrukning på 2500 kWh, kan elräkningen hamna på cirka:

  • Elområde 1: 6900 kr
  • Elområde 2: 7000 kr
  • Elområde 3: 9500 kr
  • Elområde 4: 9500 kr

Observera att kostnaden är ett uppskattat värde och helt beror på din förbrukning och vad du har för elavtal. Elnätskostnad tillkommer från ditt elnätsbolag. För kunder som har timpris kan elpriset vara högre eller lägre beroende på hur man optimerat sin elanvändning.

 

Om du inte kan betala din faktura i tid rekommenderar vi att du kontaktar Kundservice så snart som möjligt.

I vissa enskilda fall erbjuder vi anstånd till privatpersoner för att kunna betala fakturan senare.

Det finns kreditföretag som erbjuder så kallade ”ellån”, vilket brukar innebära ett lån som ofta är väldigt dyrt med hög ränta. Undersök det noggrant innan du överväger ett sådant erbjudande för att undvika tråkiga överraskningar.

 

Undrar du vilket kontonummer vi har? Vi använder både Plusgiro 89 83 02-5 och Bankgiro 5750-7634 som betalningsform, så du kan välja själv. På våra inbetalningskort är det plusgirokontot som används.

Om du ska betala din faktura från ett utländskt konto så använder du följande kontouppgifter:

IBAN: SE7395000099604208983025

BIC: NDEASESS

Kom ihåg att märka inbetalningen med OCR-/fakturanummer.

Om du saknar ett inbetalningskort på din faktura så innebär det att ditt autogiro är aktivt.

Autobetalning är en tjänst kopplad till e-faktura som vissa banker erbjuder. Det brukar innebära att du inte behöver godkänna din faktura före betalning. Har du frågor kring autobetalning kan du kontakta din bank.

Om din faktura inte betalats i tid skickar vi vanligtvis en påminnelse till dig ungefär en vecka efter förfallodagen. Vi skickar alltid påminnelsen via vanlig post.

Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta som läggs på din nästa faktura.

Om du får en påminnelse trots att du redan betalat aktuell faktura ber vi dig först kontrollera att uppgifterna i betalningen till din bank överensstämmer med din faktura.

Flera lösningar

Om det fortfarande är oklart varför du fått en påminnelse, kontakta Kundservice så undersöker vi vad som hänt.

Vi erbjuder flera olika alternativ för fakturering och du kan därför enkelt välja det som passar dig bäst för att ha koll på dina nya fakturor och betalningar.

Du hittar alla dina fakturor på Mina sidor. Där finns både dina aktuella och tidigare fakturor i PDF-format.

 

Ibland kan det vara svårt att veta vad alla delar på en faktura innebär. Här hittar du en fakturaförklaring som beskriver de olika delarna din elfaktura består av.

Om du fortfarande har funderingar så är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna besvarar dina frågor. 

 

 

Vi erbjuder flera olika faktura- och betalningsalternativ för dig att ta emot och betala din faktura med.

Har du frågor om betalningsalternativ och faktureringssätt är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice.

Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Vi anstränger oss alltid för att vara så tydliga som möjligt.

Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

En Myndighetsavgift består av tre avgifter som rör ditt elnät: elsäkerhetsavgift, elberedskapsavgift och nätövervakningsavgift. De finansierar olika delar av statens verksamhet inom elområdet. Avgifterna är beslutade av riksdag och regering.

Elsäkerhetsavgiften finansierar Elsäkerhetsverkets arbete, till exempel att förebygga att människor och egendom skadas av el.

Elberedskapsavgiften finansierar delar av Svenska Kraftnäts arbete. De ansvarar bland annat för att erbjuda en effektiv och säker överföring av el på stamnätet och ser till att elsystemet är i balans.

Nätövervakningsavgiften finansierar delar av Energimarknadsinspektionens arbete.

Ja, Skellefteå Kraft samarbetar med den digitala brevlådan Kivra.

Om du inte redan är ansluten, så kan du registrera dig på Kivras hemsida. Om du är ansluten sedan tidigare så kommer vi skicka fakturorna till din digitala brevlåda.

 

 

 

Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro gör du snabbast via din internetbank eller på Mina sidor.

Du kan också fylla i och skicka in den här blanketten till oss.

Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank.

Vid anmälan av e-faktura behöver du ange ditt kundnummer. Det hittar du på din avtalsbekräftelse eller dina fakturor.

Din e-faktura skickas direkt till din internetbank.

Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när din e-faktura kommer till dig. Något som i många fall upplevs som mycket enkelt och smidigt.

A electricity bill might seem like a complicated matter at times. You can read a quick explanation of the invoice here.

If you still have questions, please contact our Customer service who are happy to help you.